Sustav za upravljanje i izvješćivanje temeljem internih modela kreditnih rizika u skladu sa sporazumom Basel II (CROSBI ID 353007)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Dujmić, Krešimir Sustav za upravljanje i izvješćivanje temeljem internih modela kreditnih rizika u skladu sa sporazumom Basel II / Kalpić, Damir (mentor); Zagreb, Fakultet elektrotehnike i računarstva, . 2008

Dujmić, Krešimir

Kalpić, Damir

Sustav za upravljanje i izvješćivanje temeljem internih modela kreditnih rizika u skladu sa sporazumom Basel II

Magistarski rad Krešimira Dujmića ima ukupno 78 stranica. Unutar tog broja je i popis literature s 23 reference. Priloženi su životopis pristupnika te sažetak i ključne riječi na hrvatskom i engleskom jeziku. Rad je podijeljen u sljedeća poglavlja: 1. Uvod 2. Nastanak i razvoj Basel kapitalnih sporazuma 3. Struktura sporazuma Basel II 4. Prvi stup II kapitalnog sporazuma Basel 5. Kreditni rizik 6. Ocjena kreditne sposobnosti klijenta 7. Koncepti internih modela sustava kreditnog rizika prema sporazumu Basel II 8. Statistički modeli za ocjenu kreditne sposobnosti 9. Prijedlog organizacije sustava i mehanizama prema smjernicama sporazuma Basel II 10. Sustav za podršku prema smjernicama Basel II 11. Zaključak U uvodu se navodi važnost upravljanja rizicima u bankarstvu. U Hrvatskoj se očekuje zakonska regulativa na osnovi sporazuma Basel II kojim se matematičkim modeliranjem procjenjuju rizici. U drugom se poglavlju opisuje nastanak i razvoj kapitalnih sporazuma Basel te nepovoljni ishodi u prošlosti zbog nepoštovanja opasnosti od rizika. Detaljnije se razmatraju razlozi donošenja i razlike koje je unio sporazum Basel II. Treće poglavlje opisuje tri stupa Basel II sporazuma: regulatorni kapital, nadzor regulatornih tijela i tržišnu disciplinu. Četvrto poglavlja usredotočeno je na je prvi stup koji se odnosi na regulatorni kapital. Detaljnije se razmatra jamstveni kapital. Peto poglavlje obrađuje važnu tematiku kreditnog rizika. Opisuje se standardizirani pristup izračuna kreditnog rizika. Navode se primjer najvećih svjetskih financijskih kuća koje obavljaju procjenu kreditnih rizika za pojedine zemlje, uključujući Hrvatsku, a što ima značajan utjecaj na gospodarstvo. Slijedi procjena kreditnog rizika internim modelom. Detaljnije se opisuje pitanje procjene vjerojatnosti prestanka plaćanja, te pokazatelje posljedičnih gubitaka. Posebno je opisan zahtjevan pristup naprednog modela interne procjene rizika. Šesto poglavlje opisuje tematiku ocjene kreditne sposobnosti klijenata koja se dijeli na aplikacijski skoring, bihevioralni skoring, uključivanje odbijenih kreditnih zahtjeva u analizu i na ocjenu profitabilnosti. Sedmo se poglavlje u nastavku bavi internim modelima procjene kreditnog rizika prema sporazumu Basel II. Prvo se opisuje izračun vjerojatnosti prestanka plaćanja zasnovan na logističkoj regresiji. Slijede neke metode statističkog testiranja. Opisan je i primjerom ilustriran Z-test i  2-test. Osmo poglavlje opisuje statističke modele za ocjenu kreditne sposobnosti. Navodi se linearna regresija za procjenu logaritma omjera vjerojatnosti i suprotne vjerojatnosti za dobrog klijenta. Model se vrednuje temeljem kvalitete razlikovanja dobrih klijenata od loših. Opisuje se matrica zabune i mjera separacije modela te Kolmogorov-Smirnovljeva statistika. U devetom se poglavlju predlažu na računarstvu zasnovane mjere za provedbu sporazuma Basel II. Opisuje se unaprjeđenje sustava za donošenje odluke o odobravanju kredita. Slijedi uloga Web servisa kod ugradnje sporazuma Basel II, opsuje se sustav za upravljanje kreditima i ilustrira korištenje Web servisa za izvješćivanje o solventnosti. Deseto poglavlje predlaže sustav za podršku smjernicama Basel II koji se sastoji od tri modula za proračun kreditnog, tržišnog i operacijskog rizika, te modula za izvješćivanje. U zaključku se navodi kako je izvjesno da će i u Hrvatskoj primjena sporazuma Basel II postati zakonskom obvezom pa banke svoje informacijske sustave već pripremaju za to. Radi se i o subjektivnom interesu banke da kontrolira rizik, a ne samo o tome da se ispuni neka zakonska obveza. Za daljnje istraživanje procjene vjerojatnosti prestanka plaćanja sugerira se zamjena logističke regresije metodom potpornih vektora, ali i sugerira opciju da se procjena obavlja na više načina. Naglasak rada je na izračunu jamstvenog kapitala. Predlaže se realizacija sustava zasnovana na Web servisima kao obećavajućoj tehnologiji.

Basel II; kreditni rizik; kreditni skoring; tržišni rizik; operativni rizik; logistička regresija; statistički test; banka

Reporting and management system based on internal risk credit models according to Basel II Capital Agreement

Basel II; credit risk; credit scoring; market risk; operation; risk; logistic regression; statistic test; banka