Atmosferski prenaponi inducirani na elektrenergetskim vodovima i niskonaponskim sustavima (CROSBI ID 353029)

Rebić, Ante Atmosferski prenaponi inducirani na elektrenergetskim vodovima i niskonaponskim sustavima / Vujević, Slavko (mentor); Split, Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu, . 2009

Rebić, Ante

Vujević, Slavko

Atmosferski prenaponi inducirani na elektrenergetskim vodovima i niskonaponskim sustavima

U ovom radu je opisana pojava induciranja atmosferskih prenapona na elektroenergetskim vodovima i niskonaponskim sustavima te zaštita od njihovog štetnog djelovanja. Uvodno poglavlje diplomskog rada opisuje njegov zadatak. U drugom poglavlju je definiran prenapon te njegova podjela u klase prema IEC 60071-1. Također su dane vrste i uzroci prijelaznih prenapona. Posebna pozornost je posvećena atmosferskim prenaponima. U trećem poglavlju je opisan nastanak munje te elektromagnetsko polje povratnog udara munje. Povratni udar munje je odgovoran za induciranje struja i napona na vodovima. Dan je i model ulančenja koji opisuje međudjelovanje elektromagnetskih polja na vodu. Četvrto poglavlje opisuje dosad u svijetu razvijene numeričke modele za modeliranje induciranih atmosferskih prenapona. U petom poglavlju su dani primjeri implementacije Agrawalovog modela u programski paket ATP-EMTP. Napravljene su simulacije za različite udaljenosti udara munje od voda. Prikazan je i oblik napona na ZnO odvodniku prilikom induciranih prenapona na vodu. U šestom poglavlju su razmotreni utjecaji parametara na oblik induciranog elektromagnetskog pulsa. Na oblik utječe mnoštvo parametara a posebno je značajan utjecaj tla. Sedmo poglavlje sadrži osnovne upute za zaštitu od LEMP-a. Opisana je podjela na zaštitne zone te standardne procedure za uspostavljanje elektromagnetske kompatibilnosti objekta kojeg štitimo.

atmosferski prenaponi; elektroenergetski vodovi; niskonaponski sustavi

Atmospheric over-voltages induced on electric power lines and low-voltage systems

atmospheric over-voltages; power lines; low-voltage systems