Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih (CROSBI ID 150666)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Magaš, Lovorka Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih // Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti, 51 (2008), 99-118

Podaci o odgovornosti

Magaš, Lovorka

hrvatski

Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih

Rad je prilog poznavanju djelovanja Zavoda za znanstveno proučavanje reklame i umjetničku reklamnu produkciju Imago i donosi do sada nepoznata rješenja oglasa kojima je Imago obilježio komercijalni grafički dizajn i oglašavanje u Hrvatskoj krajem 1920-ih, te analizira položaj zavoda u kontekstu kulturne i povijesno-gospodarske situacije u zemlji. Reklame zavoda se interpretiraju kao reprezentativni primjeri vizualne kulture svoga vremena i nosioci svih ključnih odrednica art deco stila, te kao složene strukture u kojima su vidljivi utjecaji drugih medija. Reklamni stručnjak Miroslav Feller je osnovao Imago po uzoru na strane oglašivačke agencije najvjerojatnije nakon Sastanka reklamnih stručnjaka na Sušaku koji se održao u rujnu 1928. U to vrijeme je aktivno djelovao na promoviranju reklame, te se zalagao za osnivanje općeg jugoslavenskog reklamnog saveza. Feller je, potaknut lošim stanjem u oglašavanju, osnovao Imago čiji se prvi signirani oglasi javljaju u dnevnim tiskovinama u prosincu 1928. Zavod je u siječnju 1929. počeo izdavati "Reklamu", prvi hrvatski stručni časopis za tržišno komuniciranje koji je izašao u samo četiri broja. Suradnici zavoda su bili mladi umjetnici školovani u inozemstvu – Sergije Glumac, Božidar Kocmut, Anka Krizmanić i Vladimir Mirosavljević – koji su u oblikovanje vizualnih komunikacija namijenjenih tržištu unijeli ikonografiju i postupke svojstvene drugim medijima (umjetnosti, filmu i stripu), te tijekom 1929. realizirali pojedinačne oglase i reklamne kampanje za petnaest različitih naručitelja. Imago je tim reklamama dominirao oglasnim stranicama zagrebačkih tiskovina, a modernošću i funkcionalnošću rješenja podigao novinsko oglašavanje i komercijalni grafički dizajn na višu razinu. Serije oglasa za odjeću Friedmann, Studio Gussich-Feller, gramofone i ploče engleske marke His Master's Voice obilježava primjena avangardnih postupaka (geometrizacije i simplifikacije) koji su posredstvom masovnog medija postali dio popularne kulture. Istovremeno, reklame za krznariju Vinicky i proizvode Lipak izvorište imaju u modnoj ilustraciji te prikazuju moderne i elegantne žene - ikone art decoa. Imago je usprkos kratkom vremenu djelovanja ostvario veliku produkciju u području komercijalnog dizajna i značajno obilježio vizualne komunikacije u Hrvatskoj, te kreirao grafička rješenja koja se mogu mjeriti s najboljim primjerima europskog art decoa. Nakon odlaska Miroslava Fellera u Berlin i prestanka djelovanja zavoda u drugoj polovici 1929., visoke standarde grafičkog oblikovanja su tijekom tridesetih godina nastavili provoditi bivši suradnici zavoda Imago – Sergije Glumac samostalno, a Vladimir Mirosavljević i Božidar Kocmut u okviru novoosnovanog Ateliera Tri.

vizualna komunikacija; komercijalni grafički dizajn; oglašavanje; reklama; Imago; art deco; avangarda; Miroslav Feller; Sergije Glumac; Vladimir Mirosavljević; Anka Krizmanić; Božidar Kocmut

nije evidentirano

engleski

Advertising Agency Imago and Commercial Graphic Design in Croatia in 1920s

nije evidentirano

visual communications; commercial graphic design; advertising; advertisments; Imago; art deco; avant-garde; Miroslav Feller; Sergije Glumac; Vladimir Mirosavljević; Anka Krizmanić; Božidar Kocmut

nije evidentirano

Podaci o izdanju

51

2008.

99-118

objavljeno

0553-6707

Povezanost rada

Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti