Rezultati pokusa i simbolički jezik (CROSBI ID 548667)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Judaš, Nenad ; Vrkljan, Petar
hrvatski
Rezultati pokusa i simbolički jezik
Tijekom nastave kemije u osnovnoj školi učenici se susreću s mnogim problemima, a najveći od njih najvjerojatnije je učenje o stranim pojmovima na stranome jeziku. O čemu govorimo? U praksi, učenici se susreću s nepoznatim kemijskim fenomenima za koje nemaju već unaprijed izgrađen riječnik niti im je poznat cijeli niz pojmova i odnosa kojima bi ga mogli opisati i razjasniti. S druge strane, kemijski jezik kojim govore nastavnici učenicima je stran (posebice ukoliko nastavnici govore slengom struke). Simbolički jezik kojim se koriste kemičari odnosi se na svijet atoma i molekula, a ne na makrosvijet. Na žalost, nastavnička usta, kao i naši udžbenici, prečesto zrače tumačenja na razini makrosvijeta. To učenike još više zbunjuje. Upravo zato R. Gillespie piše: "Dok tumačite kemiju, neprestano naglašavajte vezu između makrosvijeta opažanja i submikroskopskog svijeta atoma i molekula!" [1] Svaki nas pokus, u principu, vodi u sva područja kemije (i fizike). Ipak, nisu svi pokusi jednako prikladni za određene nastavne ciljeve. Osmislili smo radionicu za koju smo odabrali prikladne pokuse na temelju kojih je moguće organizirati nastavu s ciljem svladavanja navedenih poteškoća: 1. Grijanjem vode u čaši nad plinskim plamenikom istražujemo promjenu agregacijskoga stanja, ali i reakciju nastajanja vode gorenjem ugljikovodika. Slijedi pouka o simboličkom jeziku. 2. Elektroliza vode u Hofmannovom aparatu, mjerenje napona na aparatu nakon završene elektrolize i potom eksplozija pripravljenoga praskavca predstavljaju temelj za tumačenje značenja simbola i jednadžbi kemijske reakcije. 3. Određivanje gustoće materijala od kojeg je izrađen uteg vodi nas do pojma veličinske jednadžbe. 4. Žarenje ljušture školjkaša i zaključci koji se mogu izvesti na temelju tog pokusa vježba su u stjecanju kemijske pismenosti. Puhanje u vodenu otopinu Ca(OH)2 jednako je dobar pokus u tom nastojanju. 5. Kristalizacija natrijeva acetata (ili natrijeva tiosulfata ili limunske kiseline) bitni su pokusi za poučavanje o zasićenosti otopina. [1] Ronald J. Gillespie, J. Chem. Ed. 74(5) (1997) 484-486.
razvijanje nastavne strategije ; rezultati pokusa ; kemijski simboli
nije evidentirano
engleski
Results of the Experiment and the Language of Symbols
nije evidentirano
development of the teaching strategy ; results of the experiment ; chemical symbols
nije evidentirano
Podaci o prilogu
305-305.
2009.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
XXI. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera : knjiga sažetaka
Novak, Predrag
Zagreb: Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI) ; Hrvatsko kemijsko drustvo
978-953-6894-38-3
Podaci o skupu
XXI. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera
poster
19.07.2009-22.07.2009
Trogir, Hrvatska