Utjecaj liberalizacije poštanskog tržišta na razvoj nacionalnog poštanskog operatora (CROSBI ID 150785)

Dvorski, Stjepan ; Dobrinić, Damir ; Staničić, Sandra Utjecaj liberalizacije poštanskog tržišta na razvoj nacionalnog poštanskog operatora // Suvremeni promet, 29 (2009), 1-2; 141-146

Dvorski, Stjepan ; Dobrinić, Damir ; Staničić, Sandra

Utjecaj liberalizacije poštanskog tržišta na razvoj nacionalnog poštanskog operatora

Stvaranje poštanskog tržišta jedan je od najzahtjevnijih procesa unutar Europske unije. Razlozi tome su u vezi sa značajnim utjecajem pošte na društveni, ekonomski, politički i kulturni život svakog društva, bez obzira na stupanj njegovog razvitka. S obzirom na takav utjecaj, pošte kao nacionalni operatori pretežito su u vlasništvu država te je područje djelovanja djelomično zaštićemo monopolom. Postojanje monopola, kao tržišne prednosti, s jedne strane, s druge strane predstavlja obvezu glede poštivanja zakonske regulative i primjene strogo kontrolirane tarifne politike. Liberalizacija kao neminovnost u sklopu globalizacijskih procesa mijenja dosadašnje načine djelovanja poštanskih sustava. glavni argumenti protivljenja liberalizaciji korišteni uraspravama od prije desetak godina više nisu realni, prvenstveno kada je riječ o nemogućnosti pružanja univerzalne usluge i od drugih davatelja (ne samo pošte) poštanskih usluga. Princip uravnoteženosti zbog pritiska na kvalitetu, stabilniju politiku cijena i napuštanje proračunske potpore u slučaju dobitaka nije više održiv, te se tarifne politike oslanjaju na realne troškove. Radi smanjenja troškova i postizanja veće konkurentnosti i segmentiranosti na tržište nužni su svi procesi restrukturiranja, kako proizvodnih procesa, tako i usluga.

liberalizacija; tržište; monopol; univerzalna usluga; restrukturiranje

The Influence of Liberalization of Postal Service Market on Development Process of National Postal Operator

liberalization; market; monopoly; universal service; restructuring