Utjecaj veličine obiteljske farme, sezone i managementa hranidbe na proizvodnju i kakvoću mlijeka (CROSBI ID 150940)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Stipić, Igor ; Ivanković, Ante Utjecaj veličine obiteljske farme, sezone i managementa hranidbe na proizvodnju i kakvoću mlijeka // Stočarstvo, 62 (2008), 2; 103-121

Stipić, Igor ; Ivanković, Ante

Utjecaj veličine obiteljske farme, sezone i managementa hranidbe na proizvodnju i kakvoću mlijeka

Obiteljska poljoprivredna gospodarstva u Hrvatskoj su različita po strukturnim, organizacijskim i socijalnim značajkama. Dosadašnja istraživanja ukazala su na nisku razinu proizvodnje i dohodovnosti na većini obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava koja se bave proizvodnjom mlijeka. Cilj rada je utvrđivanje utjecaja veličine poljoprivrednog gospodarstva na proizvodnju i kvalitetu tržno isporučenog kravljeg mlijeka, te primjerenost hranidbe kroz sadržaj uree u mlijeku. Istraživanje je provedeno tijekom 2005. godine na dvanaest obiteljskih gospodarstava koja se bave proizvodnjom mlijeka. Sadržaj masti i bjelančevina u mlijeku utvrđen je infracrvenom spektrofotometrijom, broj somatskih stanica fluoro-opto-elektronskom metodom, sadržaj uree spektrofotometrijskom modificiranom Berthelot metodom, a broj mikroorganizama epifluoroscentnom protočnom citometrijom. Na velikim i srednjim obiteljskim gospodarstvima uočen je trend povećanja proizvodnje mlijeka, dočim je na malim obiteljskim gospodarstvima uočena stagnacija ili smanjenje količine tržno isporučenog mlijeka. Velika i srednja obiteljska gospodarstva isporučuju mlijeko bolje tržne kvalitete. Najveći sadržaj masti u mlijeku zabilježen je na malim obiteljskim gospodarstvima. Utvrđena razina utjecaja sezone na sadržaj masti u mlijeku je statistički signifikantna. Utjecaj veličine gospodarstva i sezone na sadržaj bjelančevina u mlijeku signifikantne je razine (P<0, 01). Utvrđeni utjecaj veličine gospodarstva i menadžmenta hranidbe na broj somatskih stanica u mlijeku statistički je signifikantan (P<0, 01). Utjecaj menadžmenta hranidbe na broj mikroorganizama u mlijeku je statistički signifikantan (P<0, 05). Dinamika promjene sadržaja uree u mlijeku tijekom promatranog razdoblja ukazuje na određene sezonske manjkavosti obroka u pogledu sadržaja bjelančevina, ali i nedostatnog unosa energije. Na velikim obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima utvrđena je najpovoljnija kvaliteta voluminoznih krmiva, a sadržaj uree ukazuje na bolju uravnoteženost obroka.

obiteljsko gospodarstvo ; proizvodnja mlijeka ; sastav mlijeka ; higijenska kvaliteta

Effect of family farm size, season and feeding management on production and milk quality

family dairy farm ; milk production ; milk composition ; hygienic quality