Matematika u logopediji (CROSBI ID 549993)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Lenček, Mirjana
hrvatski
Matematika u logopediji
Složenost, odnosno zahtjevnost matematike se često ne prepoznaje, posebno kada se usvajanje znanja, postupaka i njihova primjena odvijaju bez teškoća. Uočavanje problema (s matematičkim konceptima, u pamćenju matematičkih činjenica, organiziranju brojeva i razumijevanju i uporabi matematičkoga jezika) se najčešće događa u školskoj dobi. No, mnoga se matematička znanja usvajaju znatno ranije, puno prije formalne poduke. Prediktori uspjeha u matematici nisu jasno definirani, ali je izvjesno da pojedini simptomi upućuju na moguće teškoće pa i poremećaj u usvajanju matematike. Opis obilježja odstupanja neophodno je promatrati s obzirom na dob, odnosno s obzirom na količinu formalne poduke i on uključuje čitav niz znanja o komponentama matematike u svrhu procjene. Prepoznati fenomen , bilo u okviru specifičnih teškoća učenja ili pak izdvajajući matematičke teškoće kao poseban entitet, moguće je na osnovi „ razvojne matematičke linije“ i jasnoga određenja svrhe svakoga matematičkoga zadatka te na osnovi niza podataka o procesima uključenima u rješavanje. U ovome radu prikazat će se neke značajke odstupanja u matematici u predškolskoj i školskoj dobi u svrhu oblikovanja smjernica za prepoznavanje djece kojoj je neophodna podrška ili pomoć - logopedska ili neka druga. Izdvojit će se « ; tipični» ; simptomi, kvalitativno raščlaniti i usporediti s poznatim činjenicama o matematičkim teškoćama u svrhu sustavnijega pregleda istih, a sa svrhom definiranja opisa koji će olakšati logopedsku procjenu odstupanja. Premda je pregled napravljen prema opisima rezultata maloga broja djece (šestero), korak je prema opsežnijim istraživanjima u nas i sustavnijim opisima fenomena teškoća u matematici. Prema dobivenim podacima, prepoznatljivi oblici teškoća u rješavanju matemačkih zadataka djece s odstupanjima, a prema porastu kronološke i obrazovne dobi su: - teškoće u razumijevanju prijedloga i loša prostorna organizacija - teškoće vizualno-prostornoga uparivanja - pogrešne procjene količine (više, manje) - problemi konzervacije količine - nepoznavanje brojevnoga niza - teškoće brojanja unatraške, brzoga brojanja, brojanja u sekvencama - otežano pisanje brojeva prema diktatu - neshvaćanje brojevnoga pravca - pridavanje neodgovarajućih značenja simbolima - problemi prisjećanja temeljnih matematičkih činjenica - pogrešni odgovori na jednostavne zadatke matematičkih operacija zbrajanja, oduzimanja, množenja i dijeljenja - nepoznavanje svojstva komutativnosti - nepoznavanje matematičkih pravila - odabir pogrešnih strategija računanja - nemogućnost rješavanja problemskih zadataka - problemi u geometriji. Teškoće u matematici imaju različitu sliku u različitoj dobi, a što je određeno sazrijevanjem kognitivnih mehanizama, količinom formalne poduke matematike kao i neformalnim matematičkim inputom kojega dobivamo u svakodnevnome životu (primijenjena matematika ; npr. baratanje novcem i sl.). Ranim otkrivanjem moguće je smanjiti čitav niz negativnih posljedica – psiholoških, socijalnih, ekonomskih i drugih, pri čemu znanja odgojitelja i učitelja o fenomenu teškoća i poremećaja mogu biti presudna za akademski napredak i život ove djece u cijelosti.
matematika; logopedija
nije evidentirano
engleski
Mathematics in the field of speach and language pathology
nije evidentirano
mathematics; speach-language pathology
nije evidentirano
Podaci o prilogu
2009.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
Stručni skup logopeda u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje
predavanje
07.05.2009-08.05.2009
Šibenik, Hrvatska