Pojam slobode Astrid Lindgren : od lika do žanra : Uz stotu obljetnicu rođenja (CROSBI ID 151855)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Zalar, Diana Pojam slobode Astrid Lindgren : od lika do žanra : Uz stotu obljetnicu rođenja // Književna smotra : časopis za svjetsku književnost, 40 (2008), 1; 87-96

Zalar, Diana

Pojam slobode Astrid Lindgren : od lika do žanra : Uz stotu obljetnicu rođenja

Lik Pipi Duge Čarape nije izgubio svježinu niti nakon pola stoljeća od prvog izvornog izdanja. Taj se vitalitet zrcali u nekoliko razina: kroz sposobnost glavnoga lika da uspostavi vlastiti sustav vrijednosti u odnosu na sebe i druge - sposobnost koja nosi duboke komentare spisateljice na uzuse društva i lepezu njegovih autoriteta ; kroz spiralnu žanrovsku strukturu koja korespondira sa suvremenim žanrovskim trendovima u literaturi, a izvor joj je u liku Pipi ; kroz komparativnu analizu lika sa nekoliko izdanja za mladež, sa prijelaza stoljeća, koji daju upute o dobrom odgoju i ponašanju u društvu. Uz integralni tekst Pipi Duge Čarape u prijevodu Mirka Rumca i izdanja bontona kao putokaze općevažeće pedagogije, tragovi koje prati autorica sežu i u Lindgreninu biografiju, točnije njeno aktivno suprotstavljanje gluhoći društva prema potrebama djeteta. U tom kontekstu traži se odgovor na pitanje koliko ovo djelo redefinira pojam djeteta i njegova odnosa prema svijetu odraslih, te može li Pipi Duga Čarapa biti i protest, svojevrstan anti-bonton, kako u vrijeme polovice 20. stoljeća kad se prvi puta pojavila, tako i danas.

sustav vrijednosti; društveni autoriteti; spiralna struktura; redefinicija

Astrid Lindgren's concept of freedom : from character to genre

value system; social authorities; spiral structure; redefinition