Analiza paleonaprezanja na temelju rasjeda i smičnih pzukotina u mezozojskim i kenouojskim stijenama Ivanščice (CROSBI ID 353869)

Belić, Nikola Analiza paleonaprezanja na temelju rasjeda i smičnih pzukotina u mezozojskim i kenouojskim stijenama Ivanščice / Tomljenović, Bruno ; Kovačić Marijan (mentor); Tomljenović, Bruno ; Kovačić Marijan (neposredni voditelj). Zagreb, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb, . 2008

Belić, Nikola

Tomljenović, Bruno ; Kovačić Marijan

Tomljenović, Bruno ; Kovačić Marijan

Analiza paleonaprezanja na temelju rasjeda i smičnih pzukotina u mezozojskim i kenouojskim stijenama Ivanščice

Ovim diplomskim radom prikupljeni su, analizirani i interpretirani novi strukturni podaci o rasjedima i smičnim pukotinama na području Ivanščice u Hrvatskom zagorju. Na temelju strukturne analize, po kriteriju kinematske kompatibilnosti, iz baze svih zabilježenih podataka izdvojeno je pet grupa rasjeda. Za svaku grupu rasjeda određen je režim paleonaprezanja proračunom orijentacije glavnih osi paleonaprezanja i to: a) P-T metodom, i b) NDA metodom, korištenjem računalnog programa TectonicsFP. Izdvojene grupe rasjeda interpretirane su u kronološkom slijedu. Rasjedi grupe 1, koju čini konjugirani par desnih i lijevih rasjeda pružanja SZ-JI, odnosno SSI-JJZ, interpretirani su kao najmlađi rasjedi zabilježeni ovim istraživanjem. Nastali su u transpresijskom polju naprezanja s glavnom kompresijskom osi pružanja SSZ-JJI, odnosno tenzijskoj osi pružanja ISI-ZJZ. Vremenska aktivnost rasjeda grupe 1 pretpostavlja se tijekom pliocena i kvartara, a njihov nastanak povezuje se uz progresivnu deformaciju tijekom najmlađe tektonske faze u ovom području. Rasjedi grupe 5, koju čini konjugirani par desnih i lijevih rasjeda pružanja SSZ-JJI, odnosno SI-JZ, nastali su u trenspresijskom polju naprezanja s glavnom kompresijskom osi pružanja SI-JZ, odnosno tenzijskoj osi pružanja SZ-JI. Interpretirani su kao generacija rasjeda aktivna tijekom gornjeg miocena. Rasjedi grupe 4, koju čini konjugirani par reversnih rasjeda pružanja SZ-JI, formirani su u kompresijskom polju naprezanja s glavnom kompresijskom osi pružanja SI-JZ. Istovjetna orijentacija glavne kompresijske osi proračunata za ovu i prethodnu grupu rasjeda ukazuje na mogućnost istovremenog postanaka i aktivnost rasjeda ovih grupa tijekom gornjeg miocena. Rasjedi grupe 3 i grupe 2 interpretirani su kao najsterije generacije rasjeda zabilježenih ovim istraživanjem. Grupu 3 čine rasjedi pružanja SZ-JI s izrazito lijevim karakterom pomaka, dok grupu 2 čine rasjedi pružanja SI-JZ s izrazito desnim karakterom pomaka. Aktivnost rasjeda ovih grupa pretpostavlja se krajem eocena i u oligocenu.

rasjedi; smične pukotine; analiza paleonaprezanja; Ivanščica; Hrvatsko zagorje

Paleostress analysis based on faults and shear joints in Mesozoic and Cenozoic rocks of Ivanščica Mountain (northwestern Croatia)

faults; shear joints; paleostress analysis; Mt. Ivanščica; Hravatsko Zagorje