Periodizacija hrvatske dječje književnosti i književnosti za mladež od 1919. (CROSBI ID 152266)

Majhut, Berislav Periodizacija hrvatske dječje književnosti i književnosti za mladež od 1919. // Kolo : časopis Matice hrvatske, 18 (2008), 3-4; 180-212

Majhut, Berislav

Periodizacija hrvatske dječje književnosti i književnosti za mladež od 1919.

Za cjelovitije sagledavanje dječje književnosti i književnosti za mladež neophodno je uzeti u obzir osim autorske komponente i onu koja također sudjeluje, iako ne u istoj mjeri i ne na tako presudan način, u nastanku književnih djela, a to znači nakladnike i čitateljsku publiku. Pri tome se mora uzeti u obzir specifičan odnos nakladnika i mlade publike koji je uvjetovan i nakladnikovom predodžbom o mladima i filterom odraslih koji procjenjuju što je to, po njihovom mišljenju, prikladno štivo za mlade čitatelje. Članak razmatra cjelinu hrvatske književnosti za mlade od 1919. Prate se različiti oblici posredovanja kroz koja se pojavljivala hrvatska dječja književnost i književnost za mlade: od trivijalne književnosti, pa preko one koja je strogo ideološki nadzirana do suvremenih sudara i interakcija različitih medija, koji svi konkurentski računaju na istu čitateljsku publiku. Sagledavanje hrvatske dječje književnosti i književnosti za mladež kao niza različitih oblika nakladničkih i čitateljskih praksi otkrit će ne samo splet silnica koje su presudno utjecale na autorsko oblikovanje tekstova nego će omogućiti i uvid u razvojne tokove koji su presudno oblikovali ukupnu sliku hrvatske dječje književnosti i književnosti za mladež.

hrvatska dječja književnost; hrvatska književnost za mladež; periodizacija dječje književnosti

PERIODISATION OF CROATIAN CHILDREN'S AND YOUNG ADULTS LITERATURE SINCE 1919

croatian children's literature; croatian young adults literature; periodisation of children's literature