Odgoj i obrazovanje za okoliš u osnovnoj školi (CROSBI ID 331020)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Borić, Edita
Verčkovnik, Tatjana
Lelas, Zdenka
hrvatski
Odgoj i obrazovanje za okoliš u osnovnoj školi
Istraživanje Odgoj i obrazovanje za okoliš u osnovnoj školi obavljeno je u tri godine (1992/93, 1993/94, 1994/95) na odabranom uzorku od pet osnovnih škola (12 odjela petog, šestog, sedmog i osmog razreda). Istraživanjem je obuhvaćeno 2200 učenika. Cilj je istraživanja bio utvrditi koliko su učenici petog, šestog, sedmog i osmog razreda osnovne škole u predmetima prirode i biologije propisanim programom bili usmjeravani u ekološko obrazovanje i odgoj, koliko dodatnim sadržajima, koliko raznolikim oblicima i metodama rada koje omogućuju efikasniji nastavni proces vezan uz ekološki odgoj i obrazovanje. U istraživanju su korištene deskriptivna i kauzalna metoda. deskriptivnom metodom su opisane pedagoške pojave, njene karakteristike i uzorci, a kauzalnom metodom se upoznavala povezanost pojedinih istraživanih pojava. Od instrumenata istraživanja korišteni su test inteligencije (TRL), inicijalni i finalni zadaci objektivnog tipa, te anketa i intervju učenika. U istraživanju se ističu dva modela (M1 i M2). Skupina učenika u M1 modelu obrađuje uz program i dodatne ekološke sadržaje koji se obrađuju raznim metodama i oblicima rada. Učenici skupine M2 modela uče ekološke sadržaje iz udžbenika, i to frontalnim radom i u skupinama, a od metoda prevladavaju razgovor, izlaganje i rad na tekstu. U istraživanju je primjenjen zakon jedne varijable. Nezavisnu su varijablu činili oblici nastavnog rada, primjena nastavnih listića, nastavnih sadržaja, predznanje i dr. Zavisna varijabla, koja je posljedica nezavisne varijable, predstavlja raznr razine znanja i vještina postignute radom u nastavi. Statističkim postupcima izračunata je kontrola utjecaja nezavisne na zavisnu varijablu i to korištenjem deskriptivno-statističkih pokazatelja (aritmetička sredina, standardna devijacija i koeficijent varijabilnosti). Rezultati istraživanja obrađeni su kvalitativno i kvantitativno analitičko-statističkim metodama, i prikazani tablično i grafički. Na temelju obrađivanih rezultata istraživanja Odgoj i obrazovanje za okoliš u osnovnoj školi dobiveni su rezultati koji ukazuju na manjkavost ekološkog obrazovanja, a posebno odgoja u predmetu prirode i biologije (V. do VIII. razred). Osobito su dobro postignuti rezultati u eksperimentalnoj skupini (M1) gdje su s učenicima obrađivani dodatni ekološki sadržaji aktivnim metodama i oblicima rada i gdje su učenici više usmjeravani u pozitivna ekološka ponašanja.
odgoj; obrazovanje; okoliš; osnovna škola
nije evidentirano
engleski
Education for environment in primary school
nije evidentirano
education; environment; primary school
nije evidentirano
Podaci o izdanju
321
09.04.1998.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Ljubljana, Slovenija