Vjerovanja u nadnaravna bića (CROSBI ID 38765)

Kelemen, Petra Vjerovanja u nadnaravna bića // Živjeti na Krivom Putu: Etnološka monografija o primorskim Bunjevcima, sv. II. / Černelić, Milana ; Rajković, Marijeta ; Rubić, Tihana (ur.). Zagreb: FF Press, 2009. str. 279-292

Kelemen, Petra

Vjerovanja u nadnaravna bića

Istraživanje duhovne kulture stanovnika pojedinog kraja za svakog etnologa predstavlja poseban izazov, pri čemu je odlučujuća spremnost na razgovor o temama koje otkrivaju često vrlo osobna iskustva kazivača, njihove stavove i vjerovanja. Zahvaljujući izrazitoj susretljivosti i otvorenosti kazivača istraživanjem vjerovanja u nadnaravna bića na području Krivoga Puta dobiveno je mnoštvo podataka. Priče o vilama, viškama, morama, zapisi o vampirima i vukodlacima, mračnjacima i vrimenjacima te pojedina kazivanja o neobičnim, neobjašnjivim događajima čine središte ovoga prikaza prikupljenih podataka. Priče zabilježene o vjerovanjima u nadnaravna bića (vile, viške, more, vampire, vukodlake, mračnjake) te pojedine neobjašnjive pojave i danas žive među stanovništvom Krivog Puta. Prenošene s generacije na generaciju čine dio duhovne kulture stanovništva ovog kraja o kojoj su tijekom istraživanja kazivači vrlo rado pričali. Iako se vjerovanja u nadnaravna bića, pojedinosti o njihovoj pojavnosti, sposobnostima i mogućoj zaštiti od njihova utjecaja te osobna iskustva i sjećanja vezana uz svako pojedino biće ili neobjašnjiv događaj razlikuju, ono što ih sve povezuje jest priča. Ta je priča sastavljena od ponekad vrlo različitih elemenata sjećanja, iskustva, događaja, razmišljanja, vjerovanja, pri čemu je pitanje jesu li nadnaravna bića doista postojala, za same kazivače manje važno od pitanja jesu li ljudi o njima pričali, jesu li ih, kako kaže Luka Krmpotić Brnde iz Veljuna, spominjali. Zbog toga se i ovim istraživanjem nastojala obuhvatiti sva raznolikost priča koje i danas živi, premda se njima više ne straše dica, već one čine dio duhovne kulture područja Krivog Puta.

vjerovanja, nadnaravna bića, Krivi Put

Beliefs in Supernatural Beings

beliefs, supernatural beings, Krivi Put