Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Protagorin i suvremeni relativizam (CROSBI ID 550952)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Tadić, Ivan Protagorin i suvremeni relativizam // Diktatura relativizma / Nikić, Mijo ; Lamešić, Kata (ur.). Zagreb: Filozofsko-teološki Institut Družbe Isusove, 2009. str. 41-76

Podaci o odgovornosti

Tadić, Ivan

hrvatski

Protagorin i suvremeni relativizam

U prvomu dijelu ovoga poglavlja raspravlja se o Protagorinu relativizmu, polazeći od njegove tvrdnje „ čovjek je mjera svih stvari” , koja je shvaćena kao magna charta – povelja - zapadnoga relativizma, iznose se različite poteškoće i shvaćanja pojmova: čovjeka, mjere i stvari, spominje se i Protagorinu agnostičku misao o bogovima. U drugomu dijelu govori se o različitim zbunjenostima, koje je izazvala Protagorina misao: aletičkoj, ontologijskoj, ćudorednoj, bogoslovnoj i o težnji za zaradom, za čim su sofisti težili, čime su filozofiju pretvorili u sredstvo za zaradu. Međutim, i u tomu relativizam zakazuje, što pokazuje spor Euatla i Protagore. U zadnjemu dijelu iznosi se kako se danas relativizam definira i shvaća, nakon čega se donosi Husserlovu kritiku relativizma, potom se uspoređuje neke vidove antičkoga i suvremenoga relativizma, nazivajući antički slabim a suvremeni jakim relativizmom. Suvremeni se relativizam nameće pomoću medija i oblikuje svijest i obrazac življenja i ponašanja u društvenoj svakodnevici, nudeći ono što ljudima najviše godi. On se želi prikazati kao temelj demokracije, pluralizma, podnošljivosti, dijaloga itd. Na primjeru pobačaja pokazuje se da relativizam u tomu najjače očituje svoju diktaturu i to pod izlikom majčine i „ demokratske” slobode. Sloboda koja ubija čovjeka i njegovu slobodu nije prava sloboda. Taj primjer pokazuje da relativizam ne može štititi čovjeka u njegovim temeljnim pravima, kao što je, primjerice, pravo na život, pa zato ne može biti temelj demokracije. Zbog toga temelj demokracije, pluralizma, podnošljivosti, dijaloga, života, suživota itd. mora biti poštivanje dostojanstva ljudske osobe, kao Božje slike, što zagovara kršćanstvo. Na kraju je Protagorina misao o čovjeku kao mjeri preoblikovana u misao: „ dostojanstvo ljudske osobe je mjera čovjekova osobnoga i društvenoga ponašanja, onoga koje je već takvo da to i ostane a onoga koje nije takvo da to postane.” To se najbolje može ostvariti ako se Boga prizna temeljem i stvoriteljem bitka, apsolutnom istinom, ciljem i glavnim osloncem osobnoga i društvenoga života.

Protagora ; relativizam

nije evidentirano

engleski

Protagoras and modern relativism

nije evidentirano

Protagoras ; relativism

nije evidentirano

Podaci o prilogu

41-76.

2009.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Diktatura relativizma

Nikić, Mijo ; Lamešić, Kata

Zagreb: Filozofsko-teološki Institut Družbe Isusove

953-231-078-9

Podaci o skupu

Nepoznat skup

pozvano predavanje

29.02.1904-29.02.2096

Povezanost rada

Filozofija