Etnocentrizam, autoritarne tendencije i religioznost: relacije na uzorku zagrebačkih studenata (CROSBI ID 152518)

Šram, Zlatko Etnocentrizam, autoritarne tendencije i religioznost: relacije na uzorku zagrebačkih studenata // Migracijske i etničke teme, 24 (2008), 1-2; 49-66

Šram, Zlatko

Etnocentrizam, autoritarne tendencije i religioznost: relacije na uzorku zagrebačkih studenata

U ovom smo istraživanju nastojali utvrditi predikativnu važnost različitih autoritarnih tendencija (tradicionalne rodne uloge, autoritarna poslušnost, konformizam) u pogledu izražavanja etnocentrizma čija stavovska struktura ukazuje na nacionalistički sentiment. Drugi cilj istraživanja bio je utvrditi utjecaj deklarativne religioznosti na latentnu konfiguraciju etnocentrizma i varijabli autoritarnih tendencija. Istraživanje je provedeno na uzorku studenata prve godine Sveučilišta u Zagrebu (N=223). Homogenost mjernih instrumenata provjerena je faktorskom analizom uz varimax rotaciju, a njihova pouzdanost izračunata je Cronbachovim koeficijentom. U daljnjoj multivarijantnoj obradi podataka korišene su faktorski ekstrahirane dimenzije. Rezultati regresijske analize su pokazali da su tradicionalne rodne uloge (parijarhalizam) i konformizam značajni prediktori etnocentrizma. Oko 31% varijance etnocentrizma objašnjeno je prediktor varijablama. Rezultati kanoničke diskriminacijske analize pokazali su značajan utjecaj deklarativne religioznosti na latentnu konfiguraciju etnocentrizma i autoritarnih tendencija. Struktura kanoničkog faktora ukazuje na egzistenciju stavovsko-vrijednosnog obrasca višeg reda, nazvanog &laquo ; ; socijalni konzervativizam&raquo ; ; . Relativno mali postotak varijance (oko 12%) u skupu ispitivanih varijabli može se pripisati razlikama u deklarativnoj religioznosti, što ukazuje na razmjerno skromno značenje religioznosti u predikciji socijalnog konzervativizma. Premda su rezultati istraživanja u skladu s drugima provedenim u Hrvatskoj na uzorcima opće populacije, autor je pokazao, na primjeru Vojvodine, da interrelacije etnocentrizma, autoritarnih tendencija, konformizma i religioznosti nisu jednoznačne u društvu s drugačijim kulturnim nasljeđem i političkim kontekstom u kojem se živi.

etnocentrizam; tradicionalizam; autoritarnost; komformizam; religioznost; socijalni konzervativizam

Ethnocentrism, Authoritarian Tendencies and Religiosity: Relations on a Sample of Zagreb Students

ethnocentrism; traditionalism; authoritarianism; conformism; religiosity; social conservatism