Korištenje paradigme vremenske reakcije u analizi sviđanja i razumijevanja umjetničkih djela: usporedba apstraktnih i figurativnih likovnih djela (CROSBI ID 354123)

Paić, Ana Korištenje paradigme vremenske reakcije u analizi sviđanja i razumijevanja umjetničkih djela: usporedba apstraktnih i figurativnih likovnih djela / Bratko, Denis (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2008

Paić, Ana

Bratko, Denis

Korištenje paradigme vremenske reakcije u analizi sviđanja i razumijevanja umjetničkih djela: usporedba apstraktnih i figurativnih likovnih djela

Cilj provedenog istraživanja bio je ispitati neke pretpostavke modela estetskog procjenjivanja predloženog od strane autora Leder, Belke, Oeberst i Augustin (2004). Ovaj je model utemeljen na istraživanjima provedenim većinom na ispitanicima koji ne posjeduju stručna znanja o području likovne umjetnosti. Točnije, cilj provedenog istraživanja bio je ispitati procjene sviđanja i razumijevanja umjetničkih djela, njihovo vremensko trajanje i eventualnu povezanost. To smo učinili uzimajući u obzir vrstu umjetničkih djela koja se koriste, odnosno koristeći i apstraktne i figurativne slike te koristeći dva izvora informacija, vrijeme potrebno za procjenu sviđanja odnosno razumijevanja te samu procjenu na ljestvici od 1 do 5. Za potrebe istraživanja konstruiran je poseban računalni program pomoću kojega je prezentirano 20 umjetničkih slika (10 figurativnih i 10 apstraktnih) te je mjereno vrijeme reakcije potrebno za davanje procjene sviđanja/razumijevanja kao i sama procjena na ljestvici od 1 (uopće mi se ne sviđa/ uopće ne razumijem) do 5 (izrazito mi se sviđa/u potpunosti razumijem). Korišteni su podaci dobiveni na uzorku ispitanica N=32, redom studentica 4. godine ili apsolventica studija povijesti umjetnosti. Rezultati su pokazali kako vrijeme potrebno za procjenu sviđanja iznosi M=4, 14s dok vrijeme potrebno za procjenu razumijevanja iznosi M=4, 78s te da postoji statistički značajna razlika, u očekivanom smjeru, između trajanja ovih dvaju procesa. Isto tako, utvrđeno je kako se trajanje ovih procesa ne razlikuje s obzirom da li su procjenjivana umjetnička djela bila figurativna ili apstraktna, Nadalje, utvrđeno je kako postoji povezanost između intenziteta procjena sviđanja i procjena razumijevanja te da su umjetnička djela koja su dobila više procjene sviđanja isto tako dobila i više procjene na ljestvici procjene razumijevanja.

estetsko procjenjivanje sviđanja; estetsko procjenjivanje razumijevanja; stručno znanje iz područja umjetnosti

Use of reaction time paradigm in analysis of "liking" and "understanding" of art works: comparison of abstract and figurative art works

aesthetic judgments of liking; aesthetic judgments of understanding; expert knowledge in arts