Đuro Janeković: fotografije: doživjeti Zagreb 1930-ih (CROSBI ID 6316)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Tonković, Marija Đuro Janeković: fotografije: doživjeti Zagreb 1930-ih. Zagreb: Muzej za umjetnost i obrt, 2009

Tonković, Marija

Đuro Janeković: fotografije: doživjeti Zagreb 1930-ih

Đuro Janeković (Zagreb, 1912. – Osijek, 1989.) tridesetih godina prošlog stoljeća bio je poznati zagrebački atletičar, kroskontrist u HAŠK-u, klizač i planinar. Rodni grad, bavljenje športom i nadasve flanerski duh zacrtali su raspon njegovih fotografskih tema. Od 1. 5. 1933. do 27. 9. 1935. bio je zaposlen kao stalni fotoreporter kod Jugoslavenske štampe u Zagrebu u čijem su izdanju izlazile Novosti, Kulisa, Koprive… Ne postoji niti jedan aspekt života Zagreba koji on u vrijeme svog fotoreporterskog rada nije zabilježio. Osjetljivost za ljude s margine karakterizira njegove fotografije socijalne tematike. Naglašena je sklonost detalju i istraživanju igre svjetla, kojom se možda najviše od svih hrvatskih fotografa približio estetici Nove objektivnosti. Jedinstvene su njegove noćne snimke Zagreba, vrlo često izrađene dugom ili dvostrukom ekspozicijom. Bio je blizak s Tošom Dabcem ; neko vrijeme su čak zajednički radili, što dokazuje pronađeni žig s oba imena. Kao član Fotokluba Zagreb izlagao je prije Drugog svjetskog rata na izložbama umjetničke fotografije u Beču, Münchenu, Buenos Airesu, Londonu, Oslu, Stockholmu, Amsterdamu, Debrecinu, Pragu, Varšavi, Sofiji i na izložbama umjetničke fotografije u Zagrebu. Više puta je nagrađivan za svoje radove, a na prvom mjestu treba istaknuti nagradu Camera Crafta 1935. godine. Među prvima se počeo baviti i kolor fotografijom. Poslije II. svj. rata više nije izlagao, već se posvetio stručnoj i znanstvenoj karijeri na području agronomije, ali je zabilježeno da su njegova predavanja uvijek bila popraćena izvrsnim dijapozitivima. Umro je u Osijeku 1989. godine. Ovo je njegovo prvo monografsko predstavljanje zagrebačkoj i hrvatskoj javnosti.

Đuro Janeković; fotografija; Neue Sachlichkeit; nova objektivnost

Zagreb: Muzej za umjetnost i obrt

2009.