Poetika uma – Osvajanje, propitivanje i spašavanje značenja (CROSBI ID 6351)

Autorska knjiga | ostalo

Biti, Marina ; Marot Kiš, Danijela Poetika uma – Osvajanje, propitivanje i spašavanje značenja. Zagreb : Rijeka: Hrvatska sveučilišna naklada ; Izdavački centar Rijeka, 2008

Biti, Marina ; Marot Kiš, Danijela

Poetika uma – Osvajanje, propitivanje i spašavanje značenja

U prvome poglavlju knjige, posvećenom problematici osvajanja značenja, autorice proučavaju odnos tijela i diskursa ističući utjecaj ljudske tjelesnosti na procese formiranja smisla na najširem planu kulture i društva. Različiti načini uobličavanja jezične poruke postaju poprištem proučavanja odnosa tijela, uma i kulture, a jezik ostaje žarištem interesa autorica i kao mjesto odražavanja tjelesnoga perceptivnog sustava čovjeka. Razvoj problematike uobličavanja značenja autorice dovodi do pitanja metaforičke konceptualizacije složenih pojmova i načina njihove tekstualne organizacije, što naposljetku fokus njihova interesa smješta na suodnos materijalnog i virtualnog plana značenja. Teorijski uvidi izneseni u prvome poglavlju knjige primjenu pronalaze u tematskoj cjelini posvećenoj propitivanju značenja na nizu literarnih predložaka: Gospodinu Foeu J. M. Coetzea, Robinsonu Crusoeu Daniela Defoea, Imenu ruže i Otoku prethodnoga dana Umberta Eca te Otoku Aldousa Huxleya. Kroz iscrpnu analizu navedenih predložaka s književnoteorijskih i književnopovijesnih, socioloških, kulturoloških te filozofskih polazišta autorice istražuju načine formuliranja i prenošenja značenja književnim djelom kao dijelom složene strukture produkcijsko-recepcijskoga konteksta. Interes i dalje ostaje usredotočen na pitanja tjelesne uvjetovanosti posredovanja značenja, mijene značenja uzrokovane nestabilnošću odrednica izvantekstualne zbilje i procese metaforičkog preoblikovanja i konkretiziranja apstraktnih pojmova poput vremena i prostora. U trećem poglavlju autorice upozoravaju na etičku dimenziju proizvodnje značenja, baveći se problematikom spašavanja značenja. Navedena se dimenzija istražuje kroz odnos pojedinačne pozicije subjekta i značenja koja ga okružuju, pri čemu se tematika proširuje uvođenjem problematike tjelesne drugosti čime se aktualizira pojam tjelesnih razlika i njihove uloge u proizvodnji ili pokoravanju značenju.

Tijelo; um; dualizam; metafora; koncepti/konceptualizacija; mapiranje; predodžbene sheme; identitet; istina; iskustvo; jezik; značenje; mišljenje; moć; objektivizam; stvarnost

Poetics of Mind

Body; mind; dualism; metaphor; concept/conceptualisation; mapping; identity; truth; experience; language; meaning; thinking; power; objectivism; reality