Razine polikloriranih bifenila u priobalnom moru Zadra i Vranskom jezeru s obzirom na zagađenost zemljišta zadarske trafostanice ovim spojevima (CROSBI ID 473782)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Picer, Mladen ; Picer, Nena Razine polikloriranih bifenila u priobalnom moru Zadra i Vranskom jezeru s obzirom na zagađenost zemljišta zadarske trafostanice ovim spojevima // Hrvatske vode od Jadrana do Dunava / Gereš, Dragutin ; (ur.). Zagreb: Hrvatske vode, 1999. str. 387-393-x

Picer, Mladen ; Picer, Nena

Razine polikloriranih bifenila u priobalnom moru Zadra i Vranskom jezeru s obzirom na zagađenost zemljišta zadarske trafostanice ovim spojevima

Tokom ratnih stradanja elektroenergetskih postrojenja, naročito kondenzatora u velikim trafostanicama, postoji mogućnost prodora polikloriranih bifenila u okoliš. Sadržaj PCB u tlu ratom oštećenog trafo postrojenja na području Zadra, s obzirom na poroznost tla i relativno blizi smještaj zagađenih lokaliteta moru pa čak i Vranskome jezeru, postojala je mogućnost migriranja ovih zagađivala u spomenute lokalitete. Kako je biogeokemijsko koncentriranje ovih spojeva izvanredno veliko, to je ugroženost čovjeka više izražena putem konzumiranja zagađenih organizama u akvatoriju nego pitkom vodom. Zbog toga je bilo potrebno istražiti značajnost razine polikloriranih bifenila u sedimentima i organizmima u moru na području Zadra i Vranskog jezera. Rezultati analiza uzoraka sedimenata i riba u Vranskom jezeru ne ukazuju na neku značajniju razinu ovih zagađivala. Uzorci sedimenata, dagnji i riba zadarskog područja, pokazali su značajne razine PCB. Neki uzorci riba imali su razine PCB koje su se rijetko nalazile u dosadašnjim istraživanjima opterećenja Jadrana pa i Mediterana ovim spojevima. Unutar zadarskog područja statistički značajno najviše razine opažene su na lokalitetu zadarske marine, odnosno u potoku Vruljici neposredno prije utoka u more. Opažena je i jedna visoka vrijednost PCB u uzorku sedimenta na području Brodanova, ali drugi uzorak koji je bliži ušću potoka Ričine (kojim bi se eventualno mogli “transportirati” PCB s pozicije raketirane trafostanice), nije pokazivao značajnije opterećenje ovim spojevima. Uz pretpostavku čak i značajnog konzumiranja riba od strane t. zv. kritične populacije (ribari i članovi njihovih porodica), za sada ne postoji neposredna opasnost od posljedica konzumacija riba s uskog priobalnog pojasa Zadra. Međutim, značajnija konzumacija riba ulovljenih s pozicija marine, a vjerojatno i s potoka Vruljice, ne bi se mogla preporučiti. Izrazito poviše razine PCB na zadarskom području zahtjevaju odgovor gdje je izvorište ili izvorišta ovih zagađivala? Ovaj odgovor zahtjevaju zapravo dvije lokacije. Prva, možda manje značajna, je lokacija Brodanova. Da li je izrazito visoka razina PCB u jednom uzorku sedimenta samo slučajnost ili na tome lokalitetu ipak postoji neko značajnije izvorište PCB?. Drugi lokalitet je mnogo važniji, a to je marina i potok Vruljica, gdje su opažene izrazito visoke razine PCB u praktički svim analiziranim uzorcima. Na toj poziciji nema dileme da li postoji izvor ili više izvorišta zagađenja polikloriranim bifenilima. Da li je to zagađeno zemljište polikloriranim bifenilima na području TS 110/35 kV "Zadar"- gdje su ratnim djelovanjem oštećene 24 kondenzatorske baterije u kojima su se nalazili poliklorirani bifenili?. To pitanje zahtjeva siguran odgovor. Značajnije “izvorište “ PCB na području Zadra sigurno postoji, ovim istraživanjima smo ga donekle locirali, a potrebna je njegova još preciznija i sigurnija lokacija.

PCB; DDT; Jadran; sediment; morski organizmi; ratni otpad

PCB Levels in Territorial Sea of Zadar and Vransko Jezero Lake Related to the Zadar Substation PCB Soil Contamination

PCB; DDT; the Adriatic; sediment; marine organisms; war waste