Majstor raspela svete Klare (CROSBI ID 39183)

Belamarić, Josip Majstor raspela svete Klare // Samostan sv. Klare u Splitu u svome vremenu / Petričević, Anka (ur.). Split: Symposion, 2008. str. 409-423

Belamarić, Josip

Majstor raspela svete Klare

U članku se analiziraju stilske, ikonografske i tehnološke odlike grupe slika koje se vezuju uz još uvijek enigmatsku ličnost slikara što ga je autor nazvao Majstorom raspela sv. Klare, koji je djelovao u zadnjoj četvrtini 13. st. u Splitu. Po prvi put se iznosi niz novih uvida u tehnološke aspekte sačuvanih slika romaničkog razdoblja u Splitu i Trogiru. „Recepti“ iste slikarske tehnologije prisutni na raspelu iz sv. Klare, nalaze se i ostaloj grupi splitskih kasnoromaničkih slika, kao i na nedavno pronađenom trogirskom poliptihu. Trogirski nalaz, posebno, otvara novu panoramu na dalmatinsko slikarstvo zadnje četvrtine 13. st. U njemu vidimo prvi istinski primjer tzv. adriobizantinizma, pravo iskušenje za definiranje jadranske grupe slika koje je formirao Edward B. Garrison. Ako smo dosad imali kakvih nedoumica s orijentiranjem te skupine slika (kojoj treba dodati i fragmentarno sačuvana raspela iz Sv. Križa i iz Sv. Luke u Splitu), one nam se – u usporedbi s novootkrivenim trogirskim poliptihom – čine još izrazitije vezanima za srednjotalijanske utjecaje koji su u lokalnome dalmatinskom ambijentu prerađeni na originalan način.

romaničko slikarstvo zadnje četvrtine 13. st. u Dalmaciji; Giunta Pisano

The Master of the Crucifix of St Clare

Dalmatian painting of the last quarter of the 13th century, Giunta Pisano