Vilko Gecan (CROSBI ID 10)

Maković, Zvonko Vilko Gecan. Zagreb: Matica hrvatska, 1997

Maković, Zvonko

Hekman, Jelena

Vilko Gecan

Vilko Gecan pripada generaciji slikara koji su stekli punu afirmaciju odmah nakon prvog svjetskog rata. Za njegov slikarski razvoj važnu ulogu imala je ranija generacija slikara iz prvog desetljeća koja je krenula prema čistom slikarstvu i koja se u slikarstvu oslobodila simbolizma, alegorije i historicizma. Posebno mjesto u prvoj generaciji modernih hrvatskih slikara zauzimao je Miroslav Kraljević u čijim su se radovima akumulirale mnoge temeljne i stimulativne modernističke ideje. Prvu poduku u slikarstvu primao je Gecan u Banja Lučkoj gimnaziji koju je polazio zajedno s Milivojem Uzelcem, s kojim ga je do kraja života vezalo nerazdruživo prijateljstvo. Studij slikarstva započeo je u Minhenu 1913. godine, koji ubrzo napušta zbog mobilizacije. Biva zarobljen na Siciliji. Ratna iskustva ostavila su duboke tragove koje kasnije prenosi u slikarstvo. Nakon rata kratko boravi u Pragu gdje zajedno s Uzelcem nastavlja studij. Uzelac, Trepše, Varlaj i Gecan neposredno nakon rata čine čvrstu formaciju slikara koja je u okviru Proljetnog salona afirmirala ekspresionizam. To je bio važan period Gecanovog slikarstva kad je ostvario neka od svojih antologijskih djela poput Klinike, a posebno mjesto pripada njegovoj slici Cinik (1921). God 1922. Gecan kratko potpada pod utjecaj eklektičkog kubizma koji su iz Lhoteova atelja u Parizu k nama prenosili Lhoteovi učenici, osobito S. Šumanović. Oko 1923. osjeća se i utjecaj magičnog realizma i njemačkog Neue Sachlichkeit-a, osobito izraženog u slici Autoportret s tvornicom . Prekretnica nastaje iza 1924. kad odlazi u Ameriku, gdje žćivi sa svojom ženom Ankom do 1932. Njegovo slikarstvo u toj fazi nosi značajke novog ekspresionizma bliskog kolorističkoj ekspresivnosti Vlaminck, Deraina, Van Gogha ili Dufyevog fovizma. Po povratku iz Amerike slikar teško oboljeva od Parkinsonove bolesti i postupno prestaje slikati. Umro je 1973. godine. U kratkom produktivnom periodu Vilka Gecana nastalo je nakoliko djela koja su dosegla najvišu razinu umjetničkog dometa što tog slikara svrstava u sam vrh hrvatskog slikarstva prve polovine dvadesetog stoljeća.

moderno hrvatsko slikarstvo; monografija slikara Vilka Gecana

Vilko Gecan

modern painting - in Croatia; monograpf of the painting artist Vilko Gecan