Pretraživanje slika primjenom prostorno-frekvencijske analize (CROSBI ID 331157)

Grgić, Mislav Pretraživanje slika primjenom prostorno-frekvencijske analize / Zovko-Cihlar, Branka (mentor); Zagreb, Fakultet elektrotehnike i računarstva, . 2000

Grgić, Mislav

Zovko-Cihlar, Branka

Pretraživanje slika primjenom prostorno-frekvencijske analize

U disertaciji je istraživanje usmjereno prema teksturi kao jednoj od četiri karakteristike (boja, tekstura, oblik i kretanje) kojima se, prema prijedlogu nove MPEG-7 norme, slika može opisati u sustavu za pretraživanje slika. Kako bi se tekstura mogla koristiti u takvom sustavu, nužno je kao prvi korak odrediti njene značajke. U tu je svrhu korištena prostorno-frekvencijska analiza pomoću Gaborovih funkcija koja pokazuje dobra svojstva za određivanje značajki tekstura, određujući jedan vektor značajki s 48 komponenti za jednu sliku. Primjenom takve analize, fomirana je slikovna baza s Brodatz teksturama koje su norma za obradu slika s teksturama. Pomoću računalnog programa izveden je algoritam za pretraživanje tekstura koji se temelji na mjerenju udaljenosti vektora značajki. Prikazano je nekoliko primjera rezultata pretraživanja. Nedostaci opisanog postupka su vezani uz nemogućnost objektivnog ispitivanja točnosti algoritma te uz veliki broj rezultata pretraživanja. Kako bi se ispravili nedostaci opisanog postupka, prišlo se izradi novog algoritma za pretraživanje tekstura koji se temelji na pristupu s presjekom međurezultata nad podslikama. Takvim pristupom postiglo se nekoliko poboljšanja: slikama se pristupilo po slikovnim područjima, omogućilo se objektivno ispitivanje djelotvornosti algoritma za pretraživanje, te se ograničio broj rezultata pretraživanja na prihvatljivi iznos. Algoritam za formiranje podslika i svi ostali algoritmi također su izvedeni pomoću, u tu svrhu razvijene, programske podrške. Na temelju rezultata pretraživanja dokazano je da novi pristup unosi spomenuta poboljšanja u postupak pretraživanja. Određivanje značajki teksture primijenjeno je na analizu s prirodnim slikama. Provedena su različita ispitivanja točnosti algoritma za pretraživanje, a rezultati su prikazani grafički uspoređujući ukupni broj dohvaćenih slika s brojem točnih rezultata pretraživanja. Utvrđeno je da se programska podrška prilagođena analizi tekstura može primijeniti i na analizu prirodnih slika, te da će i za taj slučaj točnost rezultata pretraživanja biti zadovoljavajuća. Prišlo se novom području važnom za proces stvaranja MPEG-7 norme: klasifikacija različitih skupina slika te pretraživanje slika nakon utvrđivanja pripadnosti upitne slike odgovarajućoj skupini slika. Formirano je nekoliko skupina slika, pri čemu svaka skupina ima isti sadržaj (glave, lica, vlakovi, cvijeće, zmije, portreti, brda). Za svaku pojedinu skupinu slika utvrđena je sličnost statističkih svojstava te je proračunat središnji vektor. Provelo se ispitivanje točnosti pri utvrđivanju pripadnosti upitne slike odgovarajućoj skupini slika, koje je dalo dobre rezultate jer se pokazalo da novi algoritam za pretraživanje skupina slika ubrzava postupak pretraživanja, a u isto vrijeme ga čini i djelotvornijim.

pretraživanje slika; MPEG-7; tekstura; Gaborovi filtri; značajka slike; presjek međurezultata; klasifikacija sadržaja slika

Image Retrieval Using Spatial-Frequency Analysis

Image Retrieval; MPEG-7; Texture; Gabor Filters; Image Feature; Intersection of Results; Image Content Classification