Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Računovodstvo i financijsko izvještavanje u funkciji upravljanja u javnom sektoru (CROSBI ID 154577)

Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni)

Vašiček, Davor Računovodstvo i financijsko izvještavanje u funkciji upravljanja u javnom sektoru // Hrvatska javna uprava, 9 (2009), 2; 393-420

Podaci o odgovornosti

Vašiček, Davor

hrvatski

Računovodstvo i financijsko izvještavanje u funkciji upravljanja u javnom sektoru

Reforma financijskog upravljanja prvenstveno je reforma javnog menadžmenta i odnosi se na upravljanje poslovanjem pojedinih državnih subjekata i na upravljanje proračunskim procesima u cjelini. Ishodišna točka reforme financijskog upravljanja je izgradnja sveobuhvatne informacijske podloge koju mora generirati državni računovodstveni informacijski sustav. Stoga je razumljivo da se u kontekstu provođenja reforme financijskog upravljanja potiče pokretanje reforme državnog računovodstva u pravcu primjene složenijih računovodstvenih koncepata koji će omogućiti i razvoj računovodstva troškova i upravljačkog računovodstva. Sadašnja iskustva pokazuju da je opseg primjene računovodstva troškova u javnom proračunskom sektoru mali što se objašnjava argumentima da se usluge pružaju besplatno u sklopu izvršavanja temeljnih funkcija države, da se mnogi troškovi ne mogu pouzdano izračunati jer inputi u njihovu nastajanju često nisu plaćeni, kriteriji za procjenu i ocjenu neke aktivnosti nisu poznati, aktivnosti su češće stvar političkih, a ne ekonomskih potreba, državni proračuni ustrojeni su na novčanom konceptu pa je financiranje javne potrošnje i likvidnost proračuna primarna u odnosu na troškove i slično. Bez obzira na navedene razloge, sve veća ograničenja raspoloživih sredstava i rastuća javna potrošnja, uz sve oštrije kritike javnosti prisiljavaju javni menadžment na smanjenje troškova i povećanje učinkovitosti. Tom imperativu nije moguće udovoljiti bez uvođenja primjerenog računovodstva troškova i upravljačkog računovodstva. Metode, tehnike, instrumentarij, troškovni koncepti i izvedbeni procesi računovodstva troškova, koji su znanstveno i stručno razvijeni te duboko ugrađeni u upravljački proces u poduzetničkoj sferi, mogu se u dobroj mjeri, uz stanovite prilagodbe, primijeniti i u javnom sektoru. Razvoj interno orijentiranog, upravljačkog računovodstva potrebno je promatrati u kontekstu povezivanja internog i eksternog računovodstva tj. internog i eksternog financijskog izvještavanja. U okviru međunarodnih procesa harmonizacije prisutna je harmonizacija u sustavu internog i eksternog izvještavanja s ciljem osiguravanja jedinstvene metodološke osnovice u pripremi informacija za interne i eksterne korisnike. U tom smislu reformirano državno računovodstvo, stvarajući informacijsku podlogu omogućava primjenu tradicionalnih i suvremenih metoda i sustava pokazatelja financijske analize. Kvaliteta informacija prezentiranih u financijskim izvještajima determinirana je izborom računovodstvenog koncepta koji čini temeljnu odrednicu modela državnog računovodstva. Stoga se pitanje izbora i primjene računovodstvenog koncepta u državnom računovodstvu smatra ključnom ishodišnom točkom provođenja reforme javnog sektora. Sveukupne integracije i poslovno-financijska povezivanja poslovnih subjekata u svjetskim razmjerima razvija potrebe i zahtjeve investitora za jedinstvenim okvirom financijskog izvještavanja svih poslovnih subjekata bez obzira na vlasničku strukturu. Proces globalizacije uključuje tako i jedinice javnog sektora. Veće povezivanje nacionalnih gospodarstava zahtjeva i približavanje i ujednačavanje financijskog izvještavanja javnog sektora. Korisnici informacija o poslovanju javnog sektora traže ujednačenost izvještavanja jedinica javnog sektora na istim načelima koja vrijede u poduzetništvu. U tom smislu intenzivno se razvijaju međunarodni računovodstveni standardi za javni sektor utemeljeni na konceptu nastanka događaja. Sve navedeno upućuje na zaključak da se suvremeni državni računovodstveno-informacijski podsustav mora temeljiti na konceptu punog nastanka događaja koji će javnom menadžmentu generirati pouzdanu informacijsku podlogu za odlučivanje u vođenju operativnog poslovanja, a također i za sagledavanje stvarnog učinka i stvarne potrošnje u određenoj djelatnosti kao segmentu ukupnog javnog sektora odnosno opće države.

Računovodstvo ; financijski izvještaji ; javni sektor ; javni menadžment

nije evidentirano

engleski

Accounting and Financial Reports in Public Sector Management

nije evidentirano

accounting ; financial reporting ; public sector ; public management

nije evidentirano

Podaci o izdanju

9 (2)

2009.

393-420

objavljeno

1331-6443

Povezanost rada

Ekonomija

Indeksiranost