Poimanje uzora kod adolescenata (CROSBI ID 355779)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Oštarčević, Damir
Šakić, Vlado
Maričić, Jelena
hrvatski
Poimanje uzora kod adolescenata
Potraga za uzorima, iako počinje već u djetinjstvu, u adolescenciji dodatno dobiva na važnosti zbog potrebe da se pronađe vlastiti identitet i oblikuje vlastiti sustav vrijednosti. S ciljem dobivanja uvida u to na koji način adolescenti poimaju uzore, tko su njihovi uzori te koja bi poželjna ponašanja uzor prema njihovom mišljenju trebao iskazivati, provedeno je osam fokusnih grupa u četiri zagrebačke srednje škole. Adolescentima je uzor uglavnom osoba kojoj se dive, koju cijene i od koje mogu puno naučiti. Smatraju da bi uzor trebao biti ugledan član društva koji cijeni i poštuje druge, a svoje poslovne uspjehe temelji na poštenom radu, te bi uvijek trebao težiti boljem i razmišljati pozitivno. Loše strane uzora, smatraju adolescenti, u najvećoj se mjeri odnose na nekritičko slijeđenje ponašanja uzora. Također smatraju da, ukoliko netko želi u potpunosti kopirati uzor, tada vlastiti potencijali mogu ostati zapostavljeni. Ako se pritom još doživi neuspjeh, može doći do razočaranja i depresije. Adolescenti kao svoje uzore u najvećoj mjeri navode svoje roditelje, zatim osobe iz javnog života, svoju braću i sestre, prijatelje, te bližu i daljnju rodbinu. Ponašanja koja bi adolescenti voljeli naučiti od svojih uzora u najvećoj su mjeri vezana uz upornost i ambiciju da ostvare svoje ciljeve te postanu bolje i zadovoljnije osobe, tolerantne spram različitosti i lišene predrasuda. Naposlijetku je postavljeno pitanje o poimanju samog sebe kao potencijalnog uzora. Adolescenti sebe smatraju uzornima najviše glede školskih i izvanškolskih aktivnosti te kao dobri prijatelji i osobe od povjerenja. Iako zbog metodološkog pristupa zadanoj temi nalaze istraživanja ne možemo uopćiti na cijelu populaciju adolescenata, možemo zaključiti kako su dobiveni nalazi pokazali koliku važnost uzori imaju za današnje mlade. Sama činjenica da u okolini imaju nekoga na koga se mogu ugledati i tko im može prenijeti ''zdrave'' vrijednosti i ponašanja, mladima pruža mogućnost sretnijeg i zadovoljnijeg života.
uzori; vrijednosti; samopoimanje; adolescenti
nije evidentirano
engleski
The conception of role models in adolescents
nije evidentirano
role models; values; self-concept; adolescents
nije evidentirano
Podaci o izdanju
35
30.06.2009.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Hrvatski studiji
Zagreb