Ontologija stvaralačke igre u romanu "Az" Jasne Horvat (CROSBI ID 156144)

Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni)

Kos-Lajtman, Andrijana Ontologija stvaralačke igre u romanu "Az" Jasne Horvat // Riječ (Rijeka), 167 (2010), 1; 218-233

Kos-Lajtman, Andrijana

Ontologija stvaralačke igre u romanu "Az" Jasne Horvat

U radu se razmatra nedavno objavljen roman Az autorice Jasne Horvat s obzirom na njegovu usmjerenost ideji stvaralačke igre i kreacije. Stvaralačka igra kao bitno obilježje čovjeka i njegova svijeta temeljni je pristup koji iščitavamo u romanu Az, a može se pratiti na svim tekstualnim razinama - od motivsko-tematske, preko fabularne i strukturalne, do simboličke. Ideja Kreacije duboko je utkana u priču o Konstantinu Filozofu, tvorcu glagoljice, u strukturalnu, narativnu i stilsku izvedbu romana, ali i u koncept svakog glagoljičkog slova te glagoljičkog sustava u cjelini. Nalazimo je i u igri „ mlin“ koja u romanu zadobiva višestruk književni tretman. Pratimo je i u nizu numeričko-simboličkih prermutacija od kojih je roman ustrojen i kojima je dobrim dijelom tekstualno kodiran, baš kao i u osebujnu ludičku odnosu prema diskursu povijesti i njezinim (ne)ovjerenim činjenicama. Stvaralačka igra temeljni je koncept romana Az u kojem se odražava njegova postmodernistička poetika, temeljni koncept trostruke (slovno-brojevno-simboličke) kodiranosti glagoljičkih znakova, ali i temeljni koncept umjetnosti uopće.

roman Az; stvaralačka igra; glagoljica; igra „ mlin“; numeričko-simboličke permutacije; postmodernizam

Ontology of Creative Play in the Novel "Az" by Jasna Horvat

novel Az; creative play; Glagolitic alphabet; game Mill; numeric and symbolic permutations; postmodernism