Utjecaj medija u dječjim romanima Mate Lovraka tridesetih godina 20. st. (CROSBI ID 556504)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Lovrić, Sanja Utjecaj medija u dječjim romanima Mate Lovraka tridesetih godina 20. st. // Drugi međunarodni specijalizirani znanstveni zbornik Rano učenje hrvatskoga jezika 2 (RUHJ-2) : Konferencijski zbornik / Pavličević-Franić, Dunja ; Bežen, Ante (ur.). Zagreb: Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI) ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2008. str. 114-130

Lovrić, Sanja

Utjecaj medija u dječjim romanima Mate Lovraka tridesetih godina 20. st.

Mato Lovrak, prema većini teoretičara najčešće navođeni pisac realističnih dječjih romana, u svom pripovijedanju nastoji mimetički prikazati zbilju. Svoje romane iz tridesetih godina smješta u suvremeno zbivanje, gdje prikazuje tipične dječje likove i njihove odnose. Iz načina na koji Lovrak prikazuje zbilju očito je da se djeca nalaze pod velikim utjecajem medija. Uočljiv je utjecaj širokog raspona medija pa su tako Lovrakovi likovi ljubitelji filma, opčinjeni stripovima i senzacijama iz novina. Mediji, prema tome, uvelike utječu na način razmišljanja i same postupke koje djeca čine oponašajući svoje junake. Međutim, iako je utjecaj medija eksplicitno vidljiv na temelju motiva i postupaka likova, utjecaj medija i implicitno utječe na sam pripovijedni postupak. Usprkos tome što se Lovrak borio protiv fantastične književnosti, koja je neposredno stizala do dječje publike putem novinskih romana i filmskih senzacija, u Lovrakovom pripovijednom izboru često možemo pronaći pripovijedne postupke i slike preuzete iz novih, nezaobilaznih medija. Rad pokazuje da su u spomenutom razdoblju mediji nezaustavljivo ulazili u sve vidove društvenih zbivanja i na taj način utjecali na dječje romane pa čak i onda kad im se pokušalo oduprijeti.

dječja književnost; trivijalna književnost; mediji

Objavljeno i u Knjizi sažetaka ; str. 38-38 ; ISBN 978-953-7210-15-1.

The Influence of Media in Mato Lovrak's novels of the 1930s