Glagoljicom kodirana numeričko-simbolička kombinatorika u romanu Az Jasne Horvat (CROSBI ID 156707)

Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni)

Kos-Lajtman, Andrijana Glagoljicom kodirana numeričko-simbolička kombinatorika u romanu Az Jasne Horvat // Nova Croatica, V (2011), 5; 145-163

Kos-Lajtman, Andrijana

Glagoljicom kodirana numeričko-simbolička kombinatorika u romanu Az Jasne Horvat

Roman Az Jasne Horvat, s glagoljicom u temelju svog tematskog, strukturnog, idejnog i ludičkog koncepta, na svim je diskurzivnim razinama obilježen stvaralačkom igrom i kreacijom. Važno mjesto u takvu pristupu ima brojevna simbolika koja se višestruko koristi na različitim tekstualnim razinama i u svim dijelovima romana. Spajajući brojevnu, slovnu i simboličku kodiranost glagoljice s višečlanom strukturom romana, fragmentarnošću svakog dijela, ali i mozaičnošću unutar poglavlja, autorica gradi numeričko-simboličku kombinatoriku koja korespondira sa semantičkim kodom glagoljskog pisma. Numeričko-simboličke permutacije zahvaćaju semantičku razinu svakog poglavlja, ali i pojedinačne provodne motive, u kodiranu mrežu u kojoj pojedino poglavlje, lik ili situacija ima osmišljeno mjesto, određeno simbolikom glagoljske numerologije. Višečlanu strukturu romana (četiri dijela i četiri pripovjedača, te peti dio koji je izvan same priče, ali najvažniji za otkrivanje numeričko-simboličke potentnosti teksta) moguće je izraziti matematičkom formulom 4+1, gdje se broj četiri može promatrati u tradicionalnoj simbolici uređenosti svijeta, kroz kršćansku simboliku četiriju Evanđelja, kroz koncept kvadratnog projektnog polja koje je, prema nekim pretpostavkama, poslužilo za konstrukciju glagoljskih slova, kao i kroz simboliku rozete/mandale zasnovanu na geometriji kvadrata i kruga, odnosa četvorstva i trojstva, ljudskog i božanskog. Posredstvom koncepta igre Mlin koji za roman ima iznimnu važnost, numerička strukturiranost postaje presudna - kroz model pretvaranja trinitonske igre u tetragonsku, kroz devet čvorišta i devet „mlinskih“ kamenčića koji korespondiraju s devet poglavlja unutar prva tri dijela romana, s devet jedinica, desetica i stotica, a na simboličkoj razini s brojem glagoljskih slova koja izriču temeljnu poruku glagoljice, kao i sa stoljećem u kojem je nastala.

roman Az; glagoljica; numeričko-simbolička kombinatorika; permutacije; postmodernizam

Glagolitic-coded numeric and symbolic combinations in the novel Az by Jasna Horvat

novel Az; numeric and symbolic combinations; permutations; postmodernism