Dinamika procesa učenja motoričkih znanja iz sportske gimnastike (CROSBI ID 356391)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Delaš Kalinski, Sunčica Dinamika procesa učenja motoričkih znanja iz sportske gimnastike / Miletić, Đurđica (mentor); Zagreb, Kineziološki fakultet u Zagrebu, . 2009

Delaš Kalinski, Sunčica

Miletić, Đurđica

Dinamika procesa učenja motoričkih znanja iz sportske gimnastike

Primarni cilj istraživanja bio je utvrditi razlike u razinama naučenosti gimnastičkih motoričkih znanja tijekom procesa učenja i u periodu retencije. Sekundarni cilj istraživanja bio je konstruirati kriterije za procjenu razina naučenosti gimnastičkih motoričkih znanja i validacija ekspertnog procjenjivanja stupnja naučenosti istih. Tercijarni cilj istraživanja bio je utvrditi utjecaj nekih motoričkih sposobnosti na razinu naučenosti gimnastičkih znanja u finalnoj točci procesa učenja. Uzorak ispitanika činilo je 76 učenika (44 učenice i 32 učenika) prvog razreda osnovne škole. Isti su u sklopu nastave tjelesne i zdravstvene kulture, tri puta tjedno po 45 minuta, tijekom nastavne godine bili uključeni u eksperimentalni kineziološki tretman. Eksperimentalni program bio je izrađen od većeg broja nastavnih tema predviđenih u važećem planu i programu tjelesne i zdravstvene kulture za prvi razred osnovne škole i njemu pridruženih motričkih znanja iz područja sportske gimnastike. Motorička znanja iz sportske gimnastike kategorizirana su prema motoričkoj složenosti na jednostavnija i složenija gimnastička motorička znanja. Njihov stupanj naučenosti procjenjivalo je 5 sudaca putem video zapisa, a vrjednovalo prema Likertovoj skali i novokonstruiranim kriterijima ocjenjivanja. Jednostavnijim gimnastičkim motoričkim znanjima utvrđivala se dinamika procesa učenja, kroz vrijednosti incijalne, trazitivne i finalne točke procesa učenja, i kvaliteta naučenosti, kroz vrijednosti bliže i dalje točke retencije. Složenijim gimnastičkim motoričkim znanjima razina naučenosti utvrđivana je u finalnoj točci procesa učenja, a kvaliteta naučenosti u daljoj točci retencije. Rezultatima procjenjivača razine naučenosti gimnastičkih motoričkih znanja, utvrđenim u navedenim točkama provjeravanja, utvrđene su metrijske karakteristike i deskriptivna statistika. Burtovom metodom jednostavne sumacije utvrđen je ukupni rezultat svake točke provjeravanja. Ukupnim rezultatima analizirani su deskriptivni statistički parametri, a dobiveni rezultati upotrebljeni su u t-testovima za zavisne uzorke i regresijskim analizama. Na temelju dobivenih rezultata, koji se odnose na postavljene ciljeve istraživanja generalno je moguće utvrditi: 1. Procjeniteljima razine naučenosti gimnastičkih motoričkih znanja utvrđene su zadovoljavajuće metrijske karakteristike što opravdava primjenu novokonstruiranih kriterija u praksi. 2. Većini jednostavnijih gimnastičkih znanja utvrđen je dinamičan proces učenja koji je bio praćen statistički značajnim razlikama među vrijednostima aritmetičkih sredina inicijalne, tranzitivne i finalne točke procesa učenja. 3. U retencijskim točkama, u odnosu na finalnu točku procesa učenja, kod većine jednostavnijih gimnastičkih motoričkih znanja dolazilo je do smanjenja razina naučenosti u vremenu od tri odnosno sedam tjedana neponavljanja. Isto je prouzročilo utvrđivanje statistički značajnih razlika među vrijednostima aritmetičkih sredina finalne točke procesa učenja i bliže/dalje točke retencije. 4. Nepostojanje statistički značajnih razlika među aritmetičkim sredinama finalne točke procesa učenja i bliže točke retencije utvrđeno je samo kod nekih znanja. Bilo je posljedica zadržavanja razine naučenosti u bližoj točci retencije na razini sličnoj onoj utvrđenoj u finalnoj točci procesa učenja. 5. Za sva složenija gimnastička motorička znanja utvrđeno je da su generalno usvojiva od strane učenika ovog uzrasta te primjenjiva u praksi. Nakon sedam tjedana neponavljanja, razina naučenosti ovih znanja ostala je gotovo nepromijenjena. 6. Regresijskim analizama utvrđeno je postojanje statistički značajnog utjecaja prediktorskog motoričkog skupa varijabli na izvedbu gimnastičkih motoričkih znanja stoj na lopaticama, kolut naprijed na tlu, saskok pruženi s povišenja od 40 cm i doskok, provlaci iz visa prednjeg stojećeg u vis stražnji stojeći, i natrag, na nižoj pritci dvovisinskih ruča, naskok u sijed raznožni na kozlić i koluta naprijed na povišenje, iz zaleta, odrazom s odskočne daske. Na izvedbu ostalih gimnastičkih motoričkih znanja nije utvrđen statistički značajan utjecaj primijenjenog motoričkog skupa varijabli. Zaključno je utvrđeno da je kod učenika ovog dobnog uzrasta moguće usvojiti velik broj i jednostavnijih i složenijih gimnastičkih motoričkih znanja, da na izvedbu istih motoričke sposobnosti pretežno nemaju veći utjecaj, te da naučene razine znanja, u retencijskom periodu, pretežno nije moguće zadržati na razini utvrđenoj u finalnoj točci procesa učenja.

učenici; gimnastička motorička znanja; motoričke sposobnosti; dinamika procesa učenja

Dynamics of learning process of gymnastics motor skills

pupils; gymnastic motor skills; motor abilities; dynamics of motor leraning processes