Izložbe njemačkih umjetnika u Hrvatskoj i hrvatskih umjetnika u Njemačkoj u 1. polovici 20. stoljeća (CROSBI ID 558339)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Magaš, Lovorka Izložbe njemačkih umjetnika u Hrvatskoj i hrvatskih umjetnika u Njemačkoj u 1. polovici 20. stoljeća // Zagreb - München. Hrvatsko slikarstvo i Akademija likovnih umjetnosti u Münchenu / Irena Kraševac, Petar Prelog (ur.). Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2009. str. 19-20

Magaš, Lovorka

Izložbe njemačkih umjetnika u Hrvatskoj i hrvatskih umjetnika u Njemačkoj u 1. polovici 20. stoljeća

Tijekom prve polovice 20. stoljeća izložbe postaju učestalim oblikom prezentacije umjetnosti van nacionalnih granica, te se povećava broj samostalnih i skupnih izložaba koje predstavljaju pojedinačna dostignuća na određenom umjetničkom području, odnosno postaju mjesto živog transfera iskustava i utjecaja među umjetnicima. Prisutnost hrvatske umjetnosti u Njemačkoj vezana je ponajprije uz pojedinačna predstavljanja naših umjetnika (V. Bojničić, O. Hermana, I. Meštrovića), te njihovo sudjelovanje na međunarodnim izložbama. Težište skupnih izložaba kojima se predstavljala hrvatska i jugoslavenska umjetnost stavljalo se poglavito na etnografski materijal i autentične oblike stvaralaštva poput narodne umjetnosti (1916. "Izložba hrvatske narodne umjetnosti"), odnosno na grafičku produkciju (1933. "Izložba narodne umjetnosti i grafike"). Njemačka umjetnost je bila vrlo dobro poznata generacijama naših modernih umjetnika preko periodike i zahvaljujući školovanju na njemačkim likovnim akademijama, a do direktnog i intenzivnog upoznavanja šire javnosti sa tada suvremenom njemačkom umjetnošću je došlo nakon skupne izložbe "Njemačka savremena likovna umetnost i arhitektura" koja je 1931. organizirana u Beogradu i Zagrebu. Tijekom 1930-ih u Zagrebu se priređuju samostalne izložbe vodećih njemačkih umjetnika (Georgea Grosza, Maxa Pechsteina, Käthe Kollwitz) koje su izvršile značajan utjecaj na našu likovnu scenu, te svjedoče o težnji pripadnika Zemlje, Grupe Trojice i Kluba likovnih umjetnica da organiziraju izložbe umjetnika srodnih ideoloških i umjetničkih stajališta. Razdoblje NDH je obilježila institucionalna suradnja dva politička režima koja je 1942. rezultirala ideološki obojenim izložbama "Njemačka plastika sadašnjosti" i "Slikarski dojmovi s ratišta", odnosno 1943. prezentacijom hrvatske umjetnosti u Berlinu.

izložba; hrvatska umjetnost; nejmačka umjetnst; kulturne veze

Exhibitions of German Artists in Croatia and Croatian Artists in Germany in the 1st Half of the 20th Century

exhibition; croatian art; german art; cultural connection