Marko Jurič & Dragan Vidović, "Župa Goranci kod Mostara", HLI, Solvej, HKD "Napredak", Imotski, Mostar, 2009. (CROSBI ID 158872)

Prilog u časopisu | prikaz, osvrt, kritika

Dragić, Marko Marko Jurič & Dragan Vidović, "Župa Goranci kod Mostara", HLI, Solvej, HKD "Napredak", Imotski, Mostar, 2009. // Bosna franciscana : časopis Franjevačke teologije Sarajevo, 31 (2009), 391-393

Dragić, Marko

Marko Jurič & Dragan Vidović, "Župa Goranci kod Mostara", HLI, Solvej, HKD "Napredak", Imotski, Mostar, 2009.

Monografija obuhvaća 14 autorskih araka komponiranih u dvadeset tri poglavlja. U prvom je poglavlju kratak osvrt na Hercegovinu i njezin značaj. Slijede poglavlja PRAPOVIJESNO RAZDOBLJE, te STEĆCI ILI BILIZI. Kultno je groblje u mjestu Pod Jelom. U katoličkom groblju, Pod Jelom, nalaze se dva slabije obrađena nadgrobna spomenika u obliku kamenih ploča. U dvorištu župnog ureda, između stare i nove župne kuće nalazi se veći stećak u obliku ploče. Prema usmenoj predaji, navedeni stećak nalazio se također pored katoličkoga groblja Pod Jelom. Taj nadgrobni spomenik, za koga se pretpostavlja da je drugi po veličini u župi, ukrašen motivom: bordurom od vinove lozice i štita s mačem. Također, predaja navodi, otkad je ovaj stećak premješten sa svoga ležišta, samo mjesto Goranci bi popratile razne vremenske neprilike (krupa, kiša praćena vjetrom koji je znao nanijeti štetu na krovovima kuća). Vjetar bi se kretao iz pravca Bili prema Starom Selu i dalje prema Raškoj Gori. Navedeni stećak, izvjesno vrijeme je bio uzidan pored glavnih vrata župne crkve u Gorancima, a kasnije je izvađen i postavljen na sadašnju lokaciju. Slijede poglavlja: ČETIRI STOLJEĆA TURSKE VLADAVINE NA OVIM PROSTORIMA ; DRUGI SVJETSKI RAT I DOMOVINSKI RAT ; POVIJESNE CRTICE ; DEJTONSKA BOSNA I HERCEGOVINA ; STARINE I OBIČAJI U ŽUPI ; KORIZMENI, USKRSNI I BOŽIĆNI OBIČAJI ;

povijest ; etnologija ; antropologija ; usmena književnost ; Hrvati

Marko Jurič & Dragan Vidović, "Parish Goranci near Mostar", Imotski, Mostar, 2009.

history ; ethnology ; anthropology ; oral literature ; the Croats.