Izazovi grupnog rada s djecom, mladima i odraslima u riziku (CROSBI ID 6962)

Urednička knjiga | udžbenik

Izazovi grupnog rada s djecom, mladima i odraslima u riziku / Žižak, Antonija (ur.) Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2009

Žižak, Antonija

Izazovi grupnog rada s djecom, mladima i odraslima u riziku

U pisanju knjige Izazovi grupnog rada s djecom, mladima i odraslima u riziku sudjelovalo je trinaest autora, socijalnih pedagoga, s različitim iskustvima grupnog rada što je rezultiralo s dvanaest poglavlja različitog sadržaja i opsega te različitih razina i pristupa refleksivnosti pri pisanju. Prvi dio knjige pod nazivom Konceptualni i pedagoški izazovi grupnog rada s djecom i mladima sadrži dva poglavlja. Onaj aspekt tog naziva koji se odnosi na konceptualne izazove javlja se kao prvo poglavlje. Njegova je uloga stvaranje dovoljno širokog okvira u koji će „stati“ većina specifičnih programa i pogleda na grupni rad koji slijedi u drugom dijela knjige. O starim i novim izazovima grupnog rada s djecom i mladima s poremećajima u ponašanju piše se iz perspektive modernog i postmodernog pristupa. To omogućava da se iz perspektive grupnog rada problematiziraju različita teorijska polazišta, vrste grupa i obilježja populacije, uspješnost grupnih tretmana za djecu i mlade, uloga kreativnosti, osnaživanja, participacije i normalizacije te duljine tretmana u grupi. Drugo poglavlje nosi naziv „Analiza sadržaja studentskih programa grupnog rada“. Analizirajući 38 studentskih radova u kojima je opisana priprema i rad studentskih timova s različitim skupinama djece u radu se iznalazi ne samo logiku i zakonitosti pripremanja studenata za ulogu voditelja grupe, nego i specifične doprinose studentskih programa razvoju postojeće prakse grupnog tretmana djece i mladih u riziku. Ovaj tekst također upućuje čitatelje na interaktivni način izobrazbe iz grupnog rada na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu. Drugi dio knjige nosi naziv Grupni rad s djecom i mladima u riziku u različitim okruženjima. To je najopsežniji i najsadržajni dio knjige. Sadrži ukupno osam poglavlja kroz koja se predstavlja rad s djecom i mladima u riziku u različitim okruženjima i u različitim vrstama grupa. Prva tri poglavlja bave se specifičnim obilježjima grupnog rada u školskom okruženju: primjeni glazbe u grupnom radu s djecom s emocionalnim i ponašajnim teškoćama, primjeni grupnog rada po principima treninga socijalnih vještina s djecom sklonom agresivnom ponašanju, te o razrednom odjeljenju kao svojevrsnoj tretmanskoj grupi. U ovom poglavlju predstavljen je i program za djecu s ADHD-om u Centru za djecu, mlade i obitelj Velika Gorica. Grupnim radom u institucijama za djecu i mlade bave se preostala četiri poglavlja. U prvom poglavlju opisuje se značaj rutina i rituala za djecu i mlade u životnim grupama. Sljedeće poglavlje bavi se specifičnim obilježjima odgojne grupe kao životne grupe na primjeru odgojne grupe u Domu za djecu Klasje u Osijeku. U poglavljima koja nakon toga slijede autori nude primjere kratkotrajnih grupno-tretmanskih programa za djecu smještenu u dječjem domu. Ti su radovi specifični i po opsežnim refleksijama voditelja-početnika na vlastiti način rada, odnosno učenja voditeljske uloge. Treći dio knjige nosi naziv Grupni rad s odraslim osobama u riziku. Specifičnost je tog dijela da se bavi grupnim radom s odraslim osobama koje zbog disfunkcionalnosti vlastitog ponašanja i/ili stila života imaju psihijatrijsku dijagnozu. Tako je u prvom poglavlju ove cjeline opisan pristup i grupni oblik rada po principima treninga socijalnih vještina s osobama oboljelim od shizofrenije a u drugom je predstavljen specifičan pristup i oblik dugotrajnog grupnog psihoterapijskog tretmana oboljelih od ratnog posttraumatskog stresnog poremećaja (PTSP-a).

grupni rad; djeca; mladi i odrasli u riziku

Challenges of Group Work with Children, Youth and Adults in Risk

group work; children; youth and adults in risk