Pregled bibliografske jedinice broj: 445818

Autori: Kordić, Snježana
Naslov: Svijet o nama: Bernhard Gröschel, "Das Serbokroatische zwischen Linguistik und Politik"
( About us – World point of view: Bernhard Gröschel, "Das Serbokroatische zwischen Linguistik und Politik" )
Izvornik: Književna republika : časopis za književnost (1334-1057) 7 (2009), 10-12; 316-330
Vrsta rada: prikaz
Ključne riječi: sociolingvistika; jezična politika; službeni jezik; standardni jezik; policentrični jezik; nacionalne varijante; međusobna razumljivost; ime jezika; Ausbau-jezik; kodifikacija; znanstvena etika; hrvatski; srpski; bosanski; crnogorski; srpskohrvatski
( sociolinguistics; language policy; official language; standard language; polycentric language; national varieties; mutual intelligibility; language name; Ausbau-language; codification; scientific ethics; Croatian; Serbian; Bosnian; Montenegrin; Serbo-Croatian )
Prikaz pruža uvid u izuzetno značajnu i dosad najobuhvatniju knjigu o jezičnoj situaciji u Hrvatskoj, Bosni, Srbiji i Crnoj Gori nakon osamostaljivanja tih država. U skladu sa spoznajama svjetske lingvistike autor monografije, Bernhard Gröschel, razilazi se od domaćih jezikoslovaca koji tvrde da četiri nacije govore zasebnim standardnim jezicima. Uočavajući kod njih služenje politici, povlači u svojoj knjizi jasne granice između lingvistike i politike, što se nagovještava i samim naslovom koji u prijevodu glasi "Srpskohrvatski jezik između lingvistike i politike". Na tematskom planu knjiga je iznimno bogata jer autor analizira sve pokušaje dokazivanja da se radi o različitim jezicima. Pritom pokazuje da im u osnovi leži nepoznavanje stručne literature na stranim jezicima, neupućenost u sociolingvističke teorije i nedostatak uvida u podudarne jezične situacije u svijetu. Također razotkriva da domaći lingvisti koriste lingvističke i sociolingvističke pojmove bez poznavanje njihove internacionalno usvojene definicije. U knjizi se obrazlaže zašto ustav i samoprocjena govornika nisu sociolingvistički kriteriji za utvrđivanje da li se radi o jednom ili o nekoliko standardnih jezika. Nadalje, razrađuje se zašto međusobna razumljivost ima u sociolingvistici status najvažnijeg kriterija. Knjiga govori i o znanstvenoj etici, osvjetljavajući na tom planu upadljive deficite kod domaćih jezikoslovaca. U okviru knjige čitatelj će naći i dosad najobimniju bibliografiju radova o postjugoslavenskom jezičnom sporu. Zbog onih koji bi htjeli citirati neke tvrdnje iz knjige a ona im nije pristupačna ili ne vladaju njemačkim jezikom, prikaz je napravljen tako da najvećim dijelom nudi u obliku citata prijevode izvornih rečenica iz Gröschelove studije.
Current Contents: NE
Citation Index: NE
Ostale indexne publikacije: MLA International Bibliography;Linguistic Bibliography