Koncentracije poduzetnika i mjerodavno tržište: pravni i ekonomski aspekti (CROSBI ID 159336)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Pecotić Kaufman, Jasminka ; Slijepčević, Sunčana
hrvatski
Koncentracije poduzetnika i mjerodavno tržište: pravni i ekonomski aspekti
Identificiranje i definiranje mjerodavnog tržišta predstavlja polaznu točku u analizi koncentracije poduzetnika, te je preduvjet za kasniju ispravnu ocjenu njezinih učinaka na konkurenciju na tržištu. Pri tome se učinci koncentracije na tržišno natjecanje utvrđuju s obzirom na tržište proizvoda i na određeno zemljopisno tržište. Unatoč njezinoj važnosti još uvijek je u hrvatskoj literaturi prilično slabo zastupljena ova problematika. Jedan od razloga tome je što nije moguće usvojiti jedinstvene kriterije za određivanje mjerodavnog tržišta. U radu se izlažu temeljna pravna pravila za utvrđivanje mjerodavnog tržišta u pravu Europske unije i u hrvatskom pravu. Zatim se analizira četrnaest odluka Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja iz područja nadzora koncentracija poduzetnika i to s obzirom na načine i kriterije identificiranja mjerodavnog tržišta u proizvodnom i zemljopisnom smislu. Osim toga, uspoređuje se europska praksa s praksom Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Nadalje, identificiraju se osnovni kriteriji za definiranje mjerodavnog proizvodnog i zemljopisnog tržišta na temelju analize odluka Agencije na zaštitu tržišnog natjecanja. Cilj definiranja granica mjerodavnog tržišta je da se prepoznaju stvarni konkurenti i razlikuju od onih koji se ponašaju neovisno o konkurentskim pritiscima. U radu se polazi od hipoteze da, iako postoje određene sličnosti između pojedinih predmeta u hrvatskoj praksi, identificiranje mjerodavnog proizvodnog i zemljopisnog tržišta se u najvećoj mjeri temelji na arbitrarnoj procjeni od slučaja do slučaja, a tek u rijetkim slučajevima na kvantitativnim analizama. Test hipotetskog monopoliste (SSNIP-test) u hrvatskoj se praksi ne koristi. Detaljna analiza konkretnih slučajeva pokazuje da se odluke Agencije temelje na procjenjivanju konkurentskih pritisaka kroz analizu zamjenjivosti potražnje, ali ne i na zamjenjivosti ponude i potencijalne konkurencije.
pravo tržišnog natjecanja ; nadzor koncentracija poduzetnika ; mjerodavno proizvodno tržište ; mjerodavno zemljopisno tržište ; tržišna snaga ; zamjenjivost potražnje ; zamjenjivost ponude
nije evidentirano
engleski
Concentration of entrepreneurs and the relevant market - Legal and economic aspects
nije evidentirano
competition law ; merger control ; relevant product market ; relevant geographic market ; market power ; demand substitutability ; supply substitutability
nije evidentirano