Koordinacija izolacije sa stanovišta izbora odvodnika prenapona (CROSBI ID 357333)

Dodig, Mario Koordinacija izolacije sa stanovišta izbora odvodnika prenapona / Vujević, Slavko (mentor); Split, Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu, . 2009

Dodig, Mario

Vujević, Slavko

Koordinacija izolacije sa stanovišta izbora odvodnika prenapona

Na osnovu dostupne literature u ovom radu je obrađena tema koordinacije izolacije sa stanovišta izbora odvodnika prenapona. Zaštita elektroenergetskog sustava i svih elemenata koji ga sačinjavaju zahtijeva posebnu pažnju jer loše odabrana zaštita može imati za posljedicu jako velike štete. Zbog toga je od velike važnosti pravilno i efikasno provesti postupak koordinacije izolacije u svrhu postizanja što boljeg nivoa zaštite. Pored glavnog elementa zaštite (odvodnik prenapona) od naponskih naprezanja, koji je opisan u poglavlju 8, navedene su metode koordinacije izolacije. U poglavlju 2 dan je kratki pregled naponskih naprezanja kojima je elektroenergetski sustav stalno izložen, te njihova podjela i značajke prema IEC 60071-1. Opisan je njihov utjecaj na elektroenergetski sustav prilikom njihove pojave. Također su ilustrirani udari groma u dalekovod i postrojenje koji su prikazani na Slikama 2.2 i 2.3. U poglavljima 3 i 4 obrađena je klasična tj. statistička metoda koordinacije izolacije koje nam omogućavaju uvid u poznata i malo vjerojatna naponska naprezanja, te odabir i usklađivanje opreme u svrhu što bolje zaštite. Za klasičnu metodu koordinacije izolacije navedena su naponska područja opreme, te je opisan postupak određivanja podnosivog napona koordinacije izolacije. Za statističku metodu dan je postupak određivanja rizika kvara izolacije prema normi IEC 60071-2. Na Slikama 4.1 i 4.2 prikazani su procjena faktora rizika od kvara i vjerojatnost prenaponskog prekoračenja U poglavlju 5 obrađen je postupak koordinacije izolacije prema IEC i IEEE normama. Principi i procedure prema normama IEC i IEEE opisani su u navedenom poglavlju, dok su Tablicama 5.3 i 5.4 dani standardni izolacijski nivoi prema IEEE normama, a Tablicama 5.5 i 5.6 standardni izolacijski nivoi prema IEC normama. U poglavljima 6 i 7 prikazana je koordinacija izolacije prijenosnog voda i stanice. Prikazan je udar munje u vod kao i njegov utjecaj na koordinaciju izolacije. Također su dane i metode za poboljšanje zaštite voda. U poglavlju 8 opisan je izbor odvodnika prenapona u kojima je u prvom redu opisan metal-oksidni odvodnik prenapona. Opisan je princip djelovanja odvodnika prenapona, kao i njegovo određivanje proradnog napona , te njegova zaštitna zona. Dana je strujno-naponska karakteristika odvodnika prenapona i pravila kojih se moramo pridržavati prilikom njegovog postavljanja u odnosu na štićenu opremu.

odvodnik prenapona; koordinacija izolacije

Coordination of isolation with regards to the selection of surge arresters

surge arrester; isolation coordination