Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Utjecaj trgovačkih centara (kao ne-mjesta) u gradu Zagrebu na nestajanje javnog prostora (CROSBI ID 40605)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Zlatar, Jelena Utjecaj trgovačkih centara (kao ne-mjesta) u gradu Zagrebu na nestajanje javnog prostora // Mjesto, nemjesto. Interdisciplinarna promišljanja prostora i kulture. / Čapo Jasna ; Gulin Zrnić Valentina (ur.). Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF), 2011. str. 317-331

Podaci o odgovornosti

Zlatar, Jelena

hrvatski

Utjecaj trgovačkih centara (kao ne-mjesta) u gradu Zagrebu na nestajanje javnog prostora

Supermodernost (supermodernity) (Augé 1995) kao stanje obilježeno viškom (vremena, prostora, ega) značajno je promijenilo pojam mjesta (place)kakav je postojao u modernosti. Novi koncepti mjesta u supermodernosti su prostori koji ne mogu biti definirani kao povijesni, te nisu okupirani identitetom ili urbanim odnosima. Oni se nazivaju ne-mjesta (nonplaces) i to su autoceste, aerodromi, trgovački centri, hoteli i kolodvori. Funkcioniraju kao privremeni prostori za prolaz, komunikaciju i korištenje, tranzitna su i namjenska. Moguća su upravo zbog tehnoloških otkrića koja su potaknula ekspanziju industrije, tako da je ne-mjesto u tom smislu produkt naprednog kapitalizma. Trgovački centri (supermarkets) su jedan od primjera ne-mjesta, a u Hrvatskoj dolazi do njihovog ubrzanog razvoja. Prema nekim izvorima ukupan će broj takvih prodajnih modela u Hrvatskoj ubrzo prijeći brojku od pet stotina. Grad Zagreb je već prepun trgovačkih centara koji imaju razne negativne posljedice na prostor. Tvrdi se da iza plana njihove izgradnje u nekim slučajevima ne stoji javna potreba već interes kapitala s podrškom politike. Javlja se i pretjerano zagušavanje središta grada.m Uz Centar Kaptol, dva kompleksa Imoportanne te Branimir Centar, planiran je i trgovački centar na Cvjetnom trgu koji će biti peti takav centar u samom središtu Zagreba. Upozorava se i na nevjerojatan tempo gradnje u posljednjih nekoliko godina koji je u nekim slučajevima omogućio realizaciju loših projekata, dok je kvaliteta ostala po strani. Zatim, trgovački su centri kao privatni i kontrolirani prostori nedostupni na slobodno korištenje svima. U tom smislu ne odgovaraju na potrebu za javnim prostorom (public space) kojeg je danas u Zagrebu sve manje. Na kraju, oni vode ukidanju ostalih prodajnih ponuda u centru grada. Ovaj rad kroz odabranu literaturu, te analizom dokumenata, novina i web-stranica na primjeru Zagreba pokazuje kako je fenomen trgovačkih centara kao ne-mjesta utjecao na odumiranje i nestajanje javnih urbanih prostora u korist privatiziranih.

konzumerizam, trgovački centri, urbana obnova, ne-mjesto, javni prostor, pseudo-javni prostor

nije evidentirano

engleski

Influence of shopping centres(as non-places) in Zagreb on the dissapearing of public space

nije evidentirano

consumerism, shopping centres, urban renewal, non-place, public space, semi-public space

nije evidentirano

Podaci o prilogu

317-331.

objavljeno

Podaci o knjizi

Mjesto, nemjesto. Interdisciplinarna promišljanja prostora i kulture.

Čapo Jasna ; Gulin Zrnić Valentina

Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF)

2011.

978-953-6020-60-7

Povezanost rada

Sociologija