Prilog istraživanju zidnih slika u kapeli sv. Petra u Novom Mjestu (CROSBI ID 160259)

Ratkovčić, Rosana Prilog istraživanju zidnih slika u kapeli sv. Petra u Novom Mjestu // Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti, 52 (2010), 113-124

Ratkovčić, Rosana

Prilog istraživanju zidnih slika u kapeli sv. Petra u Novom Mjestu

U kapeli sv. Petra u Novom Mjestu fragmenti zidnih slika sačuvani u lađi, svetištu i na zidu trijumfalnog luka pokazuju da je cjelokupna unutrašnjost kapele bila oslikana. Zidne slike u svetištu izrazito se koloristički razlikuju od onih u lađi, što je vjerojatno bio razlog da su u ranijim istraživanjima zidne slike u lađi i svetištu pripisivane različitim majstorima i datirane u različito vrijeme. Međutim, unatoč različitim kolorističkim obilježjima, na zidnim slikama u svetištu i lađi prisutan je i niz zajedničkih morfoloških i stilskih detalja, koji pokazuju da cjelokupni ciklus prvog sloja zidnih slika u kapeli sv. Petra u Novom Mjestu najvjerojatnije nastaje istovremeno, djelovanjem jedne radionice. Izrazita je sličnost u slikanju fizionomija likova na trijumfalnom luku i u svetištu, s bademastim očima ispod istaknutih jakih obrva, a na sličan način slikane su i fizionomije likova u prizoru Jeseovog stabla. Sličan je i način slikanja arhitekture arkada pod kojima stoje apostoli u svetištu i arkade pod koju je smješten kraljevski lik na trijumfalnom luku, s trolisnim lukovima nošenim vitkim stupovima i eliptičnim kapitelom. Također i jednaki uzorci šablone povezuju prizore u lađi, svetištu i podlučju trijumfalnog luka. Jednak je dekorativni uzorak na haljini desnog apostola na istočnom zidu svetišta i muškog lika u donjem pojasu na južnom zidu lađe. Jednak je i motiv šablone s uzorkom stiliziranih ljiljana na borduri na sjevernom zidu svetišta i borduri koja prati prizor s Jeseovim stablom u podlučju trijumfalnog luka. U slikanju apostola u svetištu kapele sv. Petra u Novom Mjestu mogu se pronaći dodirne točke s djelima Johannesa Aquile iz Radgone, koji je izveo značajne cikluse zidnih slika u Turnišču i Martjancima na slovenskom teritoriju. U licima apostola u Novom Mjestu primjećuje se sličnost u slikanju fizionomija s izražajnim očima ispod tamnih obrva, kao i u sklonosti individualizaciji svakog apostolskog lika, u različitim fizionomijama i izrazima lica, te u prikazivanju različitih frizura i oblika brade, s linearno precizno slikanim uvojcima. U spiralnom padu nabora na plaštevima apostola u Novom Mjestu prepoznaju se morfološki detalji nabora na haljinama apostola u Turnišču, ali je spiralno uvijanje nabora u Novom Mjestu još jače naglašeno i pretvorilo se u jedno od izrazitih obilježja u oblikovanju haljina. Također, na sličan način slikana su i krupna stopala apostola koja u dnu proviruju ispod haljina. Apostoli u svetištu župne crkve sv. Martina u Martjancima razlikuju se u stilu od apostola u Turnišču i pripisuju se drugom majstora iz radionice Johannesa Aquile, kojeg J. Balažic naziva «Majstor martjanskih apostola». U dnu pojasa s likovima apostola u Martjancima slikana je bordura s motivom perspektivnih konzola, kao i u dnu pojasa s likovima apostola u Novom Mjestu. Zidne slike u Turnišču datirane su između 1380. i 1389. g., dok su zidne slike u Martjancima datirane 1392. g. Sličnosti u prikazivanju apostola u Novom Mjestu s radovima Johannesa Aquile i njegove radionice upućuju na djelovanje majstora formiranog u ovom slikarskom krugu. Izrazitija linearnost u slikanju fizionomija i uvojaka kose i brade, kao i manirističko naglašavanje vijugavih oblika nabora, upućuju na kasnijeg sljedbenika, pa time i na nešto kasnije datiranje zidnih slika u Novom Mjestu, na kraj 14. ili početak 15. st. Johannes Aquila imao je veliku radionicu, pa djelovanju različitih suradnika možemo pripisati razlike među prizorima u svetištu i lađi u Novom Mjestu. Na zidnim slikama u Martjancima također se mogu primjetiti kolorističke razlike pojedinih prizora, kao pri usporedbi prizora Smrti sv. Martina, gdje prevladavaju tonovi crvene boje, i prizora s likovima apostola, slikanih bogatijom paletom. U Turnišču je dio prizora izveden na suhu žbuku, dok su oni pripisani samom Johannesu Aquili slikani al fresco. Slikanje al seco, zbog gubitka gornjih premaza boje, vjerojatno je razlog monokromnim obilježjima zidnih slika u lađi i na trijumfalnom luku u Novom Mjestu. Smatra se da je oslikavanje stare župne crkve u Turnišču trajalo do godine 1381. do 1389. Duži vremenski period oslikavanja velikog prostora, kakva je i unutrašnjost kapele sv. Petra u Novom Mjestu, uz rad različitih majstora iz iste radionice na ovako velikom poduhvatu, mogao bi objasniti upotrebu različitih tehnika slikanja, al secco i al fresco, različitih pigmenata, kao i različite žbuke za podlogu. Još su neka zajednička obilježja zidnih slika u Novom Mjestu s djelovanjem Johannesa Aquile i njegove radionice. U Turnišču je kao i u Novom Mjestu slikan ciklus Ladislavove legende. Na svodu svetišta u Turnišču slikani su simbolični likovi evanđelista, a likovi anđela na svodu svetišta u Novom Mjestu komponirani su na sličan način kao likovi evanđelista u Turnišču, istaknuti na tamnomodroj pozadini u trokutnim poljima svoda okruženim bordurom. Smatra se da je slikar kojeg se naziva Majstor martjanskih apostola, s kojim smo povezali apostole u svetištu u Novom Mjestu, oko godine 1390. došao u radionicu Johanesa Aquile i preuzeo glavnu ulogu u radionici. Na osnovu dodirnih točaka zidnih slika u kapeli sv. Petra u Novom Mjestu s djelovanjem Johannesa Aquile i njegovih nasljednika, možemo pretpostaviti da je u Novom Mjestu radio kasniji ogranak iz šireg kruga ove radionice, nakon što je preuzima Majstor martjanskih apostola. Stara župna crkva Marijinog Uznesenja u Turnišču smatra se najvećom u srednjem vijeku oslikanom unutrašnjosti neke crkve u Sloveniji. Da je oslik kapele sv. Petra u Novom Mjestu u potpunosti sačuvan ovo bi vjerojatno bila najveća unutrašnjost neke crkve u Hrvatskoj oslikana srednjovjekovnim zidnih slikama, zbog čega također možemo pretpostaviti da su naručitelji ovaj zadatak povjerili radionici koja se već dokazala u izvršavanju ovako velikih narudžbi.

srednjovjekovna umjetnost; gotika; zidno slikarstvo; Novo Mjesto; Johannes Aquila

Contribution to the research of wall paintings in the chapel of st. peter in Novo Mjesto

medieval art; gothic; wall paintings; Novo Mjesto; Johannes Aquila