Primijenjena analiza ponašanja i intervencije za sprečavanje i smanjivanje nepoželjnih ponašanja (CROSBI ID 40866)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Stošić, Jasmina
hrvatski
Primijenjena analiza ponašanja i intervencije za sprečavanje i smanjivanje nepoželjnih ponašanja
Suvremeni bihevioralni pristup nepoželjnim ponašanjima uključuje mijenjanje i prilagođavanje okoline, prilagođavanje jezika, stila interakcije, didaktičnog materijala, a ne samo isključivo modifikaciju ponašanja pojedinca. Uz programe vezane uz određena razvojna područja bitno je da svaka intervencija uključuje i postupke za funkcionalnu analizu ponašanja i intervenciju za nepoželjne oblike ponašanja (Leaf, Mc Eachin, Harsh, 1999). Posebnu rizičnu skupinu za pojavu nepoželjnih oblika ponašanja čine djeca sa slabije razvijenim komunikacijskim i socijalnim vještinama (Glasberg, 2005). Uz autoagresiju, agresiju i destrukciju nepoželjnim oblicima ponašanja smatraju se i samostimulacija, nepažnja, izoliranje jer ona smanjuju mogućnost primanja novih informacija odnosno učenja i razvoja i vrlo su ugodna te smanjuju motivaciju za druge aktivnosti (samostimulacija). Svi oblici nepoželjnog ponašanja povećavaju izolaciju djece s autizmom, isključuju ih iz redovnih oblika odgoja i obrazovanja, smanjuju mogućnost razvijanja socijalnih odnosa i uključivanja u aktivnosti zajednice. Nakon što postanu dio repertoara ponašanja osobe i u funkciji su onoga što dijete želi njima postići, nepoželjna ponašanja se neće smanjiti bez specifične intervencije (Horner i dr. 2002). U posljednjih 15 godina cilj intervencije je prilagođavanje okoline u kojoj dolazi do nepoželjnih ponašanja te podučavanje konkurentnog, zamjenskog ponašanja i adaptivnih rutina (funkcionalna komunikacija, vizualni rasporedi, self – management). Također je naglašena uloga obitelji, učitelja i zajednice u planiranju i implementaciji intervencija kako bi se omogućilo održavanje i generalizacija naučenih vještina u prirodnom kontekstu (Lucyshyn, 2007). Dakle, u planiranju intervencije treba uzeti u obzir kontekst obitelji i zajednice, dnevni raspored i obiteljske rutine, odgovornosti (domaćinstvo, posao), životne stilove, podršku okoline te obrasce obiteljske interakcije (Moes i Frea, 2002). Individualizirani pristup mora uključivati procjenu karakteristika obiteljske ekologije kako bi se povećala kompatibilnost strategije podučavanja s obiteljskim dnevnim rutinama i osigurala pouzdanost u implementaciji strategija. Procjena dnevnih rutina ima važnu ulogu u procesu procjene i planiranja intervencije zato što predstavljaju specifični kontekst u kojem se javljaju nepoželjna ponašanja i u kojem dijete uči (O'Donnel, Tharp i Wilson, 1993). Procjenom dnevnih rutina dobivamo uvid u karakteristike specifičnog konteksta (doba dana, aktivnost koja se provodi, obrasci interakcije, osobe koje su prisutne, prostor, podražaje i posljedice za ponašanje), ali isto tako i uvid u obiteljske kapacitete, vrijednosti, uvjerenja i ciljeve (Nihira, Weisner i Bernhiemer, 1994). Zahtjevi koje odgoj djeteta s teškoćama postavlja na obitelj, podrška okoline i obrasci obiteljske interakcije su značajne varijable za razumijevanje utjecaja nepoželjnih ponašanja na obiteljsku ekologiju (Moes i Frea, 2000). Zahtjevi koji se postavljaju na obitelj djeteta s teškoćama u razvoju su sveobuhvatni i imaju značajan utjecaj na način koji obitelji kreiraju i organiziraju svoj svakodnevni život (Rodrigue, Morgan i Geffken, 1990). Podrška okoline pokazala se jednom od ključnih čimbenika podrške obitelji da se nosi sa zahtjevima i stresom vezanim uz odgoj djeteta s autizmom (Dyson, 1997). S obzirom na to da je jedan od primarnih ciljeva podrške djetetu s autizmom i njenoj obitelji razvoj uspješne socijalne interakcije, pri procjeni i intervenciji nužno je uzeti u obzir trenutne obrasce interakcije djeteta s autizmom i značajnih drugih (roditelja, terapeuta, vršnjaka, braće i sestara). Intervencije temeljene na načinu kako obitelji žele uključiti svoje dijete s autizmom bolje će odgovarati postojećim obrascima obiteljske interakcije te biti prilagođene njihovim dnevnim rutinama (Moes i Frea, 2000).
primijenjena analiza ponašanja, poremećaji iz autističnog spektra, nepoželjna ponašanja, funkcionalna procjena ponašanja
nije evidentirano
engleski
Applied behavior analysis and challenging behavior interventions
nije evidentirano
applied behavior analysis, challenging behavior, functional behavior assessment
nije evidentirano
Podaci o prilogu
269-276.
objavljeno
Podaci o knjizi
Poremećaji autističnog spektra - značajke i edukacijsko - rehabilitacijska podrška
Bujas Petković, Zorana ; Frey Škrinjar, Jasmina
Zagreb: Školska knjiga
2010.
380-0438-10-6