Slojevi učenja od Zevija: Znati čitati Povijest moderne arhitekture (CROSBI ID 40964)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Šerman, Karin Slojevi učenja od Zevija: Znati čitati Povijest moderne arhitekture // Bruno Zevi: Povijest moderne arhitekture II / Roth-Čerina, Mia (ur.). Zagreb: Golden marketing - Tehnička knjiga ; Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2010. str. 1249-1251

Šerman, Karin

Slojevi učenja od Zevija: Znati čitati Povijest moderne arhitekture

Zevijeva knjiga Povijest moderne arhitekture izvorno je napisana 1950. godine i predstavlja vrijedan izvor uvida u povijesni razvoj moderne arhitekture. Otkrivajući istodobno i podliježuće instrumente, vrijednosti i uvjerenja vremena u kojem je napisana, Zevijeva knjiga zanimljiva je i u jednom drugom, obrnutom pogledu: kao dragocjeno svjedočanstvo i dokument jednog specifičnog doba i jednog specifičnog teorijskog i ideološkog stajališta. Ovom su knjigom dakle ponuđene jedne od mnogih mogućih leća kojima se to važno razdoblje arhitektonske povijesti može sagledati, predstaviti i tumačiti. Gledana u tom smislu, knjiga postaje i sama predmetom kritičkog i teorijskog istraživanja, pa tako nužno potražuje i dodatnu analizu i interpretaciju te šire kontekstualno, kritičko sagledavanje i promišljanje. Povijest moderne arhitekture je nakon 1950. godine više puta dopunjena i proširena, zadnji put 1996., protežući Zevijevo sagledavanje i na postmoderno razdoblje i dotičući se horizonata i samih recentnih arhitektonskih događanja. Vjeran svome principijelnom naziranju, Zevi to novo, postmoderno razdoblje – premda prepoznaje i honorira neke od njegovih prostornih istraživanja – vidi prvenstveno vrlo problematičnim, kao napuštanje suštinskih organskih ideja u korist stvaranja pukih oblika i prostornih raspoloženja, odnosno kao izdaju političkih i angažiranih potencijala arhitekture i predavanje njenim formalnim aspektima i čarima. Zanimljivo je pritom primijetiti – kako to komentira jedan od njegovih analitičara – da vlastitim definiranjem modernizma kao jezika asimetrije i disonance, kao čina rupture i fragmentacije, zapravo nudi svojevrsni mogući temelj za teoretiziranje različitih vidova arhitektonskih eksperimenata zainteresiranih za ikonoklazam i dekonstrukciju, od Aalta u 1930-ima do Libeskinda i Gehryja u 1990-ima. Uz poziv na nužno kontekstualno i kritičko čitanje ove knjige, prijevodom Zevijeve Povijesti moderne arhitekture ostvaren je vrlo vrijedan doprinos fundusu djela o modernoj arhitekturi na hrvatskom jeziku. Svojim jedinstvenim, strastvenim i poetičkim stilom, Zevi će nesumnjivo, kao i uvijek do sada, motivirati studente arhitekture i povijesti umjetnosti na predano proučavanje moderne arhitekture, ali ih istodobno potaknuti i na aktivno kritičko promišljanje diskutirane materije. Iznad svega, za nadati se da će Zevijeva gotovo zarazna vjera u snagu i potencijale arhitekture kao medija, potaknuti i njegove mlade, suvremene kolege i čitatelje na podjednako predano, ozbiljno i odgovorno shvaćanje i prakticiranje te jedinstvene prostorne discipline.

Bruno Zevi, moderna arhitektura, povijest arhitekture

Layers of learning from Zevi: How to read History of Modern Architecture

Bruno Zevi, Modern architecture, history of architecture