Ivan Meštrović-rano razdoblje. Dokumentacija o životu i djelu kipara Ivana Meštrovića tijekom prvog desetljeća 20.st. i umjetnička djela u kontekstu izložaba bečke i münchenske Secesije i onodobne likovne kritike (CROSBI ID 331474)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Kraševac, Irena Ivan Meštrović-rano razdoblje. Dokumentacija o životu i djelu kipara Ivana Meštrovića tijekom prvog desetljeća 20.st. i umjetnička djela u kontekstu izložaba bečke i münchenske Secesije i onodobne likovne kritike / dr. Zvonko Maković, docent (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 1999

Kraševac, Irena

dr. Zvonko Maković, docent

Ivan Meštrović-rano razdoblje. Dokumentacija o životu i djelu kipara Ivana Meštrovića tijekom prvog desetljeća 20.st. i umjetnička djela u kontekstu izložaba bečke i münchenske Secesije i onodobne likovne kritike

Hrvatski kipar Ivan Meštrović svoju je izlagačku karijeru započeo u Beču na izložbama Udruženja likovnih umjetnika Austrije-Secesija, a koje su predstavljale najvišu izložbenu razinu s početka stoljeća. Mladi je umjetnik u Beču izlagao s austrijskim umjetnicima, ali i s najznačajnijim umjetnicima svoga doba, osnivačima bečke Secesije i njihovim gostima s međunarodne umjetničke scene. Od 1903. do 1910. god. Meštrović je zastupljen na deset izložaba Secesije u Beču i dvije u njihovoj organizaciji izvan Beča (München, Dresden). Kroz izložena djela ponajbolje možemo pratiti njegov kiparski razvoj, od klasicizirajućih utjecaja s Akademije, oduševljenja Rodinom i preuzimanja njegovog naturalizma i impresionizma, secesijskog simbolizma do definitivnog otklona od naturalizma u korist stilizirane monumentalne plastike, nakon 1908. god. Pažnju su na Meštrovića skrenuli umjetnički kritičari koji pišu o izložbama Secesije, a to su Berta Zuckerkandl, Karl M. Kuzmany, Ludwig Abels i Arthur Roessler, koji će ga redovito spominjati u svojim opširnim osvrtima na izložbe, pisanih za časopise Die Kunst für Alle, Deutsche Kunst und Dekoration, Erdgeist i dr. Hrvatska je umjetnost kroz djelo Ivana Meštrovića redovno bila pristuna na onodobnoj najprestižnijoj likovnoj sceni, a to su internacionalne i secesijske izložbe u Beču i Münchenu. U razdoblju od 1907. do 1913. Meštrović sudjeluje na šest izložaba u Münchenu, a isčitavajući likovnu kritiku, vidljivo je da se umjetnik isticao i među kiparima njemačkog kruga. Meštrovićev rani opus, do 1908. god. spada u secesijsko razdoblje po svojoj oslobođenoj estetici i tematskim preokupacijama. Njegov kiparski razvoj pratimo od predstavljanja tjelesno-duhovnog iskustva pokretljivim površinama ranih sadri i bronci i njihove organičke dinamike, do formalnog stiliziranja napetih uglađenih površina u korist statičke tektonske skulpture, koja se javlja oko 1908.god. Meštrović je jedini hrvatski umjetnik bio redovni član Udruženja likovnih umjetnika Austrije-Secesija i dopisni član Münchenske Secesije. Na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču apsolvirao je tri propisane godine studija kiparstva i dvije arhitekture. U radu je bitno nadopunjen popis ranih Meštrovićevih radova, te popis izložaba i bibliografije. Istraživanja se temelje na arhivskim podacima i obradi kataloga u Centralnom institutu za povijest umjetnosti u Münchenu, te Arhivu Secesije i Akademiji likovnih umjetnosti u Beču.

Meštrović; skulptura; secesija; izložbe;Beč; München; likovna kritika

Ivan Meštrović-Early Period. Dokumentation about Work and Life of Croatian Sculptor Ivan Meštrović during the first Decade of the 20th Century and his Art Works exhibited on the Secession Exhibitions in Vienna and Munich

Meštrović; Sculpture; Secession; Exhibitions;Vienna; Munich; Art critic

176

24.11.1999.