Monetarna politika (CROSBI ID 7197)

Autorska knjiga | udžbenik

Lovrinović, Ivan ; Ivanov, Marijana Monetarna politika. Zagreb: RRiF plus, 2009

Lovrinović, Ivan ; Ivanov, Marijana

Monetarna politika

Knjiga istražuje tematiku novca, monetarnih teorija i monetarne politike s osvrtom na suvremenu praksu središnjeg bankarstva u Hrvatskoj i svijetu. Knjiga daje pregled teorijskih temelja postanka novca, kreiranja i poništavanja novca te opće uloge novca i monetarne politike u gospodarstvu. Knjiga ima devet poglavlja koja redom istražuju područja: razvoja novca kroz povijest, ulogu monetarnih institucija u financijskom sustavu, emisiju kreditnog novca, analizu mjera ponude novca, strategije provođenja monetarne politike korištenjem tradicionalnih i suvremenih instrumenata s osvrtom na instrumente i mjere u praksi Hrvatske narodne banke, Eurosustava i Sustava federalnih rezervi, analizu uloge kamatnjaka i determinanta potražnje za novcem, analizu učinaka monetarne politike na financijska tržišta i gospodarstvo, uzroke i posljedice inflacije te analizu međunarodnog monetarnog sustava. Kroz analizu povijesti razvoja novca, monetarnih institucija koje kreiraju i poništavaju novac te ulogu središnjih banaka u očuvanju stabilnosti cijena i postizanju drugih gospodarskih ciljeva, knjiga povezuje monetarnu teoriju najpoznatijih predstavnika suvremene ekonomske misli s praktičnim iskustvima vođenja monetarne politike i djelovanja na ukupni financijski sustav, nacionalna gospodarstva i međunarodne financijske tokove. Knjiga kroz znanstveno pripitivanje daje spoznajne činjenice kakva jest i kakva bi trebala biti suvremena monetarna politika prilagođena razdobljima ekonomske ekspanzije, ali i turbulentnim zbivanjima koje s vremenom na vrijeme pogađaju financijski sektor i ukupnu ekonomiju u vidu financijskih kriza, recesije, nestabilnosti cijena i drugih poremećaja. Rad daje doprinos kroz sveobuhvatnu i vrlo detaljnu analizu uloge monetarnih institucija u financijskom sustavu te posebice uloge monetarnih institucija pri kreiranju i poništavanju novca. Analizom čimbenika koji determiniraju kreditni potencijal banaka te predodređuju mogućnosti nove kreacije novca, rad ukazuje na specifičnosti suvremenog novca koji nastaje i počiva na povjerenju te koji kreiraju i multipliciraju banke specijalnom tehnikom upisa u bankovne knjige. Kroz analizu transakcija koje se odvijaju između monetarnih institucija i nemonetarnih subjekata rad analizira parcijalne tokove kreiranja i poništavanja novca, ali i ulogu središnje banke koja putem instrumenata i mjera monetarne politike utječe na opseg sekundarne emisije novca. U analizi instrumenata monetarne politike daje pregled tradicionalnih i suvremenih instrumenata monetarne politike te doprinos u analizi razloga zbog kojih se događaju promjene u suvremenom instrumentariju reguliranja količine novca, tržišnih kamatnjaka te likvidnosti financijskog sustava i ukupnog gospodarstva. Posebna pažnja posvećena je analizi transmisijskog mehanizma monetarne politike kroz djelovanje na kretanje kamatnjaka i postizanje stabilnosti cijena, a koje se posljedično odražava na promjene niza drugih varijabla na financijskom tržištu, tržištu roba i usluga te tržištu rada. Kroz objašnjenje determinanti potražnje za novcem te posebno uloge novca kao najlikvidnijeg oblika imovine, rad daje teorijski pregled doprinosa svjetski poznatih autora u analizi učinkovitosti monetarne politike u kratkom i dugom roku, uz prisutnost i bez prisutnosti racionalnih očekivanja javnosti. Na temelju tih spoznaja rad daje doprinos u području istraživanja važnosti stabilnosti cijena i vremenske konzistentnosti monetarne politike radi ostvarivanja opće stabilnosti u srednjem i dugom roku.

novac; monetarna teorija; monetarna politika; suvremena praksa središnjeg bankarstva u Hrvatskoj

Monetary Policy

money; monetary theory; monetary policy; contemporary central banking in Croatia