Eksplicitno i implicitno u učenju jezika: lingvistička perspektiva (CROSBI ID 41136)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Erdeljac, Vlasta ; Willer-Gold, Jana
hrvatski
Eksplicitno i implicitno u učenju jezika: lingvistička perspektiva
Naglašavanje važnosti poticanja i razvijanja komunikacijske kompetencije nasuprot lingvističkoj, osobito kod djece u prvim razredima osnovne škole (Pavličević-Franić, 2000 ; Pavličević-Franić, 2001) odražava se uvođenjem u nastavu hrvatskoga jezika , funkcionalno-komunikacijskog pristupa umjesto normativno-gramatičkoga. Očito je da odnos komunikacijske i lingvističke kompetencije pripada temeljnim teorijskim i praktičnim problemima u području učenja jezika. Ovaj rad usredotočit će se na lingvističku kompetenciju s osnovnom namjerom da se uz pomoć lingvističkih pretpostavki pokuša protumačiti neuspješnost normativno-gramatičkoga pristupa u podučavanju jezika, odnosno u učeničkom stjecanju jezičnih znanja. U tu svrhu lingvistička kompetencija predškolskoga djeteta razložena je na tri vrste jezičnih znanja (Ellis, 2005 ; Hulstijn, 2005): implicitno znanje – usvojeno je nesvjesno znanje materinjskoga (prvog) jezika s kojime učenici dolaze u osnovnu školu, a koje čineći podlogu ukupnog jezičnog znanja govornika, omogućava tečnu produkciju i usmjerenost pažnje na poruku ; eksplicitno znanje – svjesno je naučeno znanje koje omogućava učeniku razumijevanje procesa i pravila svojega jezika te svjesnu kontrolu nad izričajem ; i metajezično znanje – tj. znanje tehničkih termina koji omogućavaju učeniku da objasni procese i pravila svojega jezika. Na temelju saznanja o trima lingvističkim kompetencijama te o postojećim pristupima poučavanja hrvatskoga jezika u osnovnoj školi, u zaključku se razmatraju metode poučavanja kojima bi se eventualno omogućila veća učinkovitost: funkcionalno-komunikacijska, revidirana normativno-gramatička i proširena funkcionalno-komunikacijska metoda.
lingvistička kompetencija, implicitno znanje/učenje, eksplicitno znanje/učenje, metajezično znanje, funkcionalno-komunikacijski pristup, normativno-gramatički pristup
nije evidentirano
engleski
The explicit and implicit in language learning: the linguistic perspective
nije evidentirano
linguistic competence, implicit knowledge/learning, explicit/knowledgw/learning, metalinguistic knowledge, functional-communicative approach, normativ-grammar approach
nije evidentirano
Podaci o prilogu
353-367.
objavljeno
Podaci o knjizi
Rano učenje hrvatskoga jezika 2
Pavličević-Franić, Dunja ; Bežen, Ante
Zagreb: Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI) ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
2008.
978-953-7210-18-2