Primjena multivarijantnih statističkih metoda u geomorfologiji (CROSBI ID 561149)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Lozić, Sanja Primjena multivarijantnih statističkih metoda u geomorfologiji // Zbornik drugog kongresa geografa Bosne i Hercegovine, Neum, 8.-11. listopada, Geografsko društvo Federacije Bosne i Hercegovine, Sarajevo. Sarajevo: Geografsko društvo Federacije Bosne i Hercegovine, 2010. str. 120-142

Lozić, Sanja

Primjena multivarijantnih statističkih metoda u geomorfologiji

U radu se razmatra primjena multivarijantnih statističkih metoda u klasifikaciji, tipologiji i evaluaciji reljefa na primjeru Zrinske i Trgovske gore. Metode korištene u istraživanju su: multipla linearna korelacija i regresija, cluster i diskriminantna analiza. Metode multiple linearne regresije pogodne su kao kriterij utvrđivanja odnosa između odabranih varijabli i određivanja hijerarhije utjecaja nezavisnih varijabli na zavisnu. Cluster analiza predstavlja statističku tehniku klasifikacije pojedinih jedinica analize (uzoraka terena) obzirom na njihovu sličnost odnosno različitost prema njihovim obilježjima. Cilj je utvrđivanje više relativno homogenih grupa uzoraka terena koje reprezentiraju određene tipove reljefa. Diskriminacijskom analizom utvrđuje se ukupan diskriminacijski utjecaj varijabli na sustav u cjelini, zatim se pristupa utvrđivanju stupnja utjecaja svake varijable na diferencijaciju cluster grupa odnosno tipova reljefa. Nakon toga slijedi ekstrahiranje diskriminantnih funkcija metodom kanoničke korelacije da bi se dobile međusobno ortogonalne linearne kombinacije varijabli prediktora (diskriminantne funkcije). Analizom opterećenosti svake funkcije varijablama moguće je definirati svaku funkciju s obzirom na prevladavajuće geomorfološke procese, te konstruirati modele odnosa između cluster grupa (tipova reljefa) i diskriminantnih funkcija, što predstavlja temelj za tipologiju i evaluaciju.

multivarijantne statističke metode; Zrinska i Trgovska gora; derazijski procesi; tipovi reljefa

The use of multivariate statistical methods in geomorphology

multivariate statistical methods; Zrinska and Trgovska mountain; slope processes; relief types