Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Josip Andreis i njegovo djelo Uvod u glasbenu estetiku (Zagreb 1944.) (CROSBI ID 161940)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Tuksar, Stanislav Josip Andreis i njegovo djelo Uvod u glasbenu estetiku (Zagreb 1944.) // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 40 (2009), 1-2; 135-167

Podaci o odgovornosti

Tuksar, Stanislav

hrvatski

Josip Andreis i njegovo djelo Uvod u glasbenu estetiku (Zagreb 1944.)

U članku se predstavlja, elementarno analizira i procjenjuje djelo Uvod u glasbenu estetiku Josipa Andreisa (Zagreb, 1944.). Ovo neveliko djelo od ukupno stotinjak stranica sastoji se od osam poglavlja koja redom obrađuju pristup glazbeno-estetičkoj problematici, ton, ritam, melodiju, harmoniju, tonsku boju, oblik, odnos tona i riječi te doživljaj glazbenog djela. Iako naslovljen kao uvod, ovo je djelce kronološki prva moderna konzistentna Estetika glazbe jednog hrvatskog autora. Andreisovim općim i estetičkim svjetonazorima definitivno je ishodište u nekim velikim misaonim strujanjima 19. i početka 20. stoljeća (klasični njemački idealizam, kasnoromantička njemačka estetika glazbe, francuska muzikološka škola), dok su mu historicizam, formalizam, pozitivistički scijentizam te spekulativna estetika ostali stranima. Pritom se posebno ustanovljuje utjecaj autora kao što su Karl Grunsky, Jules Combarieu, Hugo Riemann i William Wolf. S druge strane, očitovao je izraženu potrebu za povremenim romantizirajućim idealiziranjem, usko povezanu s osobnom religioznom etičnošću i spisateljskim poetiziranjem. Društveno-političko ozračje u Hrvatskoj nakon 1945. svojom je bitno suprotnom osnovnom marksističkom ideologijskom orijentacijom Andreisovu estetiku glazbe gurnulo na društvene i intelektualne margine te u gotovo potpuni zaborav. Ustanovljeno je da je Andreis imao jasno izgrađene glazbenoestetičke stavove prije pisanja svojih općih i nacionalnih povijesti glazbe, koje stoga nije moguće u potpunosti analizirati ni razumjeti bez detaljnog poznavanja i interakcije obiju ovih sfera. Stoga bi zbog znanstveno-historiografske objektivnosti u istraživanju hrvatske estetičke, historiografske i glazbenoteorijske misli o glazbi 20. stoljeća bilo uputno izraditi opsežnu studiju s radnim naslovom: „Josip Andreis – njegova estetika glazbe po sebi i primijenjena na njegove povijesti glazbe“.

Josip Andreis; estetika glazbe; ton; „estetika osjećaja“; ritam; melodija; harmonija; tonska boja; oblik; ton i riječ; klasični njemački idealizam; kasnoromantička njemačka estetika glazbe; francuska muzikološka škola; Karl Grunsky; Jules Combarieu; Hugo Riemann; William Wolf

nije evidentirano

engleski

Josip Andreis and his work Uvod u glasbenu estetiku (Introduction to the Aesthetics of Music ; Zagreb 1944)

nije evidentirano

Josip Andreis; aesthetics of music; tone; "Gefuehlsaesthetik"; rhythm; melody; harmony; tonal colour; form; tone and word; Classical German idealism; late-Romantic German aesthetics of music; French musicological school; Karl Grunsky; Jules Combarieu; Hugo Riemann; William Wolf

nije evidentirano

Podaci o izdanju

40 (1-2)

2009.

135-167

objavljeno

0587-5455

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti

Indeksiranost