Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Samovrednovanje učitelja i kvaliteta nastave (CROSBI ID 358297)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Tot, Daria Samovrednovanje učitelja i kvaliteta nastave / Klapan, Anita (mentor); Rijeka, Filozofski fakultet u Rijeci, . 2009

Podaci o odgovornosti

Tot, Daria

Klapan, Anita

hrvatski

Samovrednovanje učitelja i kvaliteta nastave

Temeljem provedene teorijske analize procesa samovrednovanja učitelja, dosadašnjih iskustava proizašlih iz istraživanja i praktičnog provođenja samovrednovanja učitelja u svijetu i u nas kao i na temelju objektivnih promišljanja budućnosti profesionalnog razvoja učitelja i kvalitete nastave i učenja, sužen je i ograničen problem iz kojeg je konkretiziran predmet ovog istraživanja. U teorijskom dijelu rada objašnjeni su i definirani temeljni pojmovi kao što su: samovrednovanje učitelja, vanjsko vrednovanje, sustav osiguranja kvalitete, samoregulirajući razvoj, emancipacijski pristup samovrednovanju, profesionalni razvoj, kompetencije, nastava i učenje, razvojno planiranje, modeliranje samovrednovanja i dr. Kritički je prikazan sustav i proces samovrednovanja učitelja u nas i u svijetu Kao učinkovit alat za poboljšavanje načina poučavanja i učiteljeva profesionalnog razvoja, proces (samo)refleksije i samovrednovanja ne provodi se sustavno u hrvatskim školama, posebno kada je riječ o samovrednovanju učitelja. Iz ove se opservacije može izvesti zaključak koji upućuje na nedostatnost objektivnih, naročito operativnih, istraživanja koja bi učiteljima, znanstvenicima i školskoj administraciji pružila dovoljno relevantnih povratnih informacija o učiteljskim iskustvima i profesionalnoj kompetentnosti te o njihovom percipiranju značaja samoevaluacije za unapređivanje profesionalnog razvoja učitelja i poboljšanje nastave i učenja. I do sada se samovrednovanje učitelja pokazalo najučinkovitijim sredstvom promicanja kvalitete nastave, odnosno prepoznavanja i razumijevanja vlastitih učiteljevih prednosti i nedostataka temeljem čega se mogu prepoznati i postaviti ciljevi te razraditi ostvarive osobne i zajedničke razvojne aktivnosti. Nameće se potreba uspostavljanja sustava za osiguranje kvalitete u osnovnoj školi prema modelu dinamičkog i cikličkog procesa kojeg čini: planiranje, primjena, evaluacija i refleksija. Valjano samovrednovanje daje povratne informacije kakvi su učitelji i drugi subjekti u nastavi, pomaže uočiti nastale probleme te nudi ideje kako ih rješavati. To je način kako poboljšavati nastavno ozračje, razvijati osjećaj zajedništva i podizati razinu motiviranosti svih involviranih subjekata. Samovrednovanje je nezaobilazan čimbenik i sredstvo dijagnosticiranja stanja i korektiv za unaprjeđivanje kvalitete nastave. Dokazana je pozitivna povezanost između samovrednovanja učitelja i profesionalnog razvoja učitelja i učiteljskih kompetencija. Ona utječe na poboljšanje i razvoj kvalitete nastave te stjecanje i razvoj suvremenih učeničkih kompetencija. Kvalitetano samovrednovanje učitelja moguće je u ozračju primjene načela: usmjerenosti na budućnost, odgovornosti sudionika, profesionalnosti, transparentnosti, pravodobnosti i trajnosti procesa samovrednovanja. Samovrednovanje učitelja, kao integralni dio školske kulture, proces je kritičkog vrednovanja učiteljeva profesionalnog razvoja i djelovanja čija je svrha i smisao bolje razumjeti i mijenjati samoga sebe i tako usmjeravati svoj profesionalni razvoj i djelovanje. Za proces samovrednovanja učitelja karakteristično je da prosudbe i ocjene o učitelju i njegovu radu donosi on sam, ali i drugi sudionici samovrednovanja na temelju odabranih pokazatelja. Učitelji, učenici i vodstvo škole nisu odgovarajuće osposobljeni za planiranje, organiziranje, provođenje i analiziranje procesa samovrednovanja učitelja. Neophodno je u buduće više pozornosti posvetiti razvijanju svijesti i kulture samovrednovanja kao i praktičnog djelovanja u tom smjeru. Osposobljenost za planiranje i provođenje samovrednovanja učitelja bitna je sastavnica učiteljeve kompetentnosti. Poželjno je da osim učitelja u praćenju i prosuđivanju kvalitete nastave i učenja aktivno sudjeluju učenici, stručni suradnici i ravnatelji škola. Samovrednovanje pojačava samoodlučivanje i vjerodostojnost u praćenju i unapređivanju vlastitog profesionalnog djelovanja. Pomoću pokazatelja kvalitete nastave i učeničkih kompetencija može se utvrditi uspješnost učiteljeva profesionalnog djelovanja. Izdvojeno je 36 najviše rangiranih pokazatelja putem kojih se mjeri kvaliteta suvremene učiteljske kompetentnosti, kvaliteta suvremenih učeničkih kompetencija i kvaliteta nastave i učenja. Proces samovrednovanja učitelja valja podvrgnuti kritičkom analiziranju i vrednovanju, odnosno metaevaluiranju. Putem metaevaluacijskih aktivnosti, unapređivanjem procesa samovrednovanja kao i vlastitim profesionalnim razvojem i praktičnim djelovanjem, učitelji pridonose ubrzanom prerastanju tradicijske škole u školu kao «organizaciju za učenje». Dva bitna razvojna prioriteta koji bi trebali poboljšati kvalitetu procesa samovrednovanja učitelja odnose se na formiranje školskog informacijskog sustava i senzibiliziranje okruženja. Rezultati ukazuju da se trenutačno mali broj (7%) učitelja opire samovrednovanju učitelja. Sve su školske strukture na stajalištu da samovrednovanje učitelja treba postupno uvoditi s tim da se prethodno izvrše neophodne pripreme. Hipotetičko-algoritmički model samovrednovanja učitelja značajan je produkt ovog istraživanja. U njega su inkorporirane sve bitne spoznaje i inovacije koje su proizašle iz teorijske analize i empirijskog istraživanja. Hipotetičnost modela upozorava na potrebu njegove egzaktne provjere i verifikacije u praksi te moguće sadržajno korigiranje određenih strukturnih sastavnica i funkcionalnih veza među sastavnicama koje čine cjelinu modela i njegova funkcioniranja. Model omogućuje da svaki sudionik u nastavi i učenju može vrednovati vlastite aktivnosti i aktivnosti drugih. Njegovu realnu aplikacijsku vrijednost ocijenit će znanstvena teorija i pedagoška praksa na temelju stvarne korisnosti rezultata provedenog istraživanja.

samovrednovanje učitelja; kvaliteta nastave; indikatori kvalitete nastave i učenja

nije evidentirano

engleski

Self-evaluation of teachers and quality teaching

nije evidentirano

teachers' self-evaluation; quality teaching; teaching and learning quality indicators

nije evidentirano

Podaci o izdanju

357

02.07.2009.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Rijeci

Rijeka

Povezanost rada

Pedagogija