Čitatelji, knjige i tekstovi: oblici interakcije (CROSBI ID 162952)

Velagić, Zoran ; Kristek, Andrej Čitatelji, knjige i tekstovi: oblici interakcije // Osječki zbornik, 29 (2010), 337-346

Velagić, Zoran ; Kristek, Andrej

Čitatelji, knjige i tekstovi: oblici interakcije

Cilj je radnje prikazati različite oblike interakcije čitatelja s knjigom i tekstom, uglavnom iz 19. stoljeća, koristeći ograničeni izvorni materijal, 156 knjiga tiskanih do 1835. godine iz privatne knjižnice Hermana Weissmanna koja se čuva u Knjižnici Muzeja Slavonije u Osijeku. Istraživanje je potaknuto razmjerno velikim brojem „tragova“ čitatelja u knjigama iz Weissmannove zbirke u odnosu na knjige sačuvane u samostanskim i drugim javnim knjižnicama. Weissmann je knjige otkupljivao od privatnih vlasnika, pa je pretpostavka da su se pojedinci kao vlasnici slobodnije i intimnije odnosili prema knjigama nego njihovi čitatelji u knjižnicama. Budući da je istraživanje čitateljskih navika razmjerno novo područje u sklopu povijesti knjige, autori inovativno pristupaju proučavanju formi interakcije i zasebno razmatraju odnos prema knjizi kao predmetu i odnos prema njezinu sadržaju kao kulturnom dobru. Slijedom toga, u radnji je analizirana interakcija vlasnika/čitatelja s knjigom kao medijem (oznake vlasništva, knjižne kletve, posvete, pisma i poruke, osobne bilješke) i interakcija čitatelja s tekstom, odnosno sadržajem (bilješke uz tekst, organizacija sadržaja i tekstualni dodaci). Analizirani oblici interakcije pokazuju da su osobe različitih čitateljskih vještina imale različite odnose prema knjizi i njezinu sadržaju – od pukog označavanja vlasništva do „seciranja“ teksta komentarima, podcrtavanja, u rjeđim slučajevima i ispravljanja netočnosti – pa istraživanje interakcije otkriva i važnost teksta u društvu, upućuje na odnos čitatelja i knjige, otkriva što je knjiga značila vlasniku i/ili čitatelju itd.

povijest čitanja; čitateljske navike; aproprijacija teksta; knjižnica Hermana Weissmanna; interakcija; bilješke

Readers, books, texts: forms of interaction

history of reading; reading habits; appropriation of text; Herman Weissmann private library; interaction; notes