Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Mjesto sakramenta potvrde u kršćanskoj inicijaciji (CROSBI ID 41582)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Pažin, Zvonko Mjesto sakramenta potvrde u kršćanskoj inicijaciji // Iščekivati i požurivati dolazak dana Božjega. Zbornik radova u čast prof. dr. sc. Peri Aračiću prigodom 65. obljetnice života / Džinić, Ivo ; Raguž, Ivica (ur.). Đakovo: Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2009. str. 285-302

Podaci o odgovornosti

Pažin, Zvonko

hrvatski

Mjesto sakramenta potvrde u kršćanskoj inicijaciji

Potaknut određenim raspravama o prikladnoj dobi za primanje sakramenta potvrde autor daje povijesni pregled liturgijskog slavlja potvrde u sklopu ostala dva sakramenta inicijacije, jer je to nužna podloga za raspravu o današnjoj praksi. Mjesto sakramenta potvrde u sklopu sakramenata inicijacije autor razlaže pod nekoliko različitih vidova: pitanje sakramentalnog znaka, zatim pitanje djelitelja i primatelja, kao i pitanje redoslijeda primanja sakramenata inicijacije. Dok su se, prema drevnim uredbama (i danas prisutnima u Crkvama istočnoga obreda) sakramenti inicijacije (krst, potvrda i euharistija) podjeljivali zajedno, u istom bogoslužju, bez obzira radilo se o odraslima ili o sasvim malenoj djeci, na Zapadu ustalilo običaj da samo biskup podjeljuje sakrament potvrde. Uskoro se tako pojavila praksa da su po župama svećenici krštavali djecu čim je prije bilo moguće, a kad bi biskup došao u određenu zajednicu krizmao je sve krštene, bez obzira na dob. Od 13. st. potvrda se načelno odgađala do 7. godine života, s tim da bi se euharistija podjeljivala kasnije. Od vremena Pija X. (početak 20. st.) po prvi put se na Zapadu poremetio redoslijed. Umjesto drevnog redoslijeda: krst-potvrda-euharistija, sada se javlja novi: krst-ispovijed-pričest-potvrda. Iz povijesnog prikaza jasno proizlazi da je kršćanski Istok ostao vjeran drevnoj tradiciji (s izuzetkom djelitelja, što je praktična nužnost), dok se na Zapadu (uz razumljiv naglasak da djelitelj treba biti biskup), potvrda sve više odvajala od krsta i euharistije, sve do toga da se počela smatrati sakramentom kršćanske zrelosti, ali ne u smislu da ona, snagom Duha Svetoga vjernika vodi prema zrelosti i punini, nego se zrelost uzima kao preduvjet, kao da bi primanje ovog sakramenta bila neka "nagrada" za zreo i čestit kršćanski život. Svjestan da nije ni lako ni jednostavno mijenjati ustaljenu praksu i odredbe, autor se nada da će ovaj povijesni prikaz doprinijeti boljem razumijevanju ovoga pitanja, te da će sine ira et studio, biti podlogom zdravoj raspravi.

Sakramenti inicijacije, krst, potvrda, euharistija, dob za primanje potvrde, djelitelj sakramenta potvrde

nije evidentirano

engleski

nije poznat

nije evidentirano

nisu poznate

nije evidentirano

Podaci o prilogu

285-302.

objavljeno

Podaci o knjizi

Džinić, Ivo ; Raguž, Ivica

Đakovo: Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

2009.

978-953-6935-18-5

Povezanost rada

Teologija