Model kointegracije nominalnih plaća i cijena u Republici Hrvatskoj (CROSBI ID 562572)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Bahovec, Vlasta ; Cota, Boris ; Erjavec, Nataša Model kointegracije nominalnih plaća i cijena u Republici Hrvatskoj // Zbornik radova KOI '95. Zagreb, 1995. str. 186-193

Bahovec, Vlasta ; Cota, Boris ; Erjavec, Nataša

Model kointegracije nominalnih plaća i cijena u Republici Hrvatskoj

U radu je po prvi put u Republici Hrvatskoj analiziran model kointegracije ekonomskih vremenskih serija. Na temelju mjesečnih podataka prosječnih nominalnih plaća i cijena na malo u razdoblju 1988/1-1995/3 autori pokazuju da je red integracije za obje serije jednak. Na temelju kointegracijske jednadžbe, koja opisuje ravnotežu u dugom roku, u radu se između ostalog procjenjuje i parametar povezanosti varijabli plaća i cijena. Njegovom analizom zaključuje se da postoji utjecaj prosječnih nominalnih plaća na kretanje cijena u Republici Hrvatskoj. U radu je po prvi put u Republici Hrvatskoj analiziran model kointegracije ekonomskih vremenskih serija. Na temelju mjesečnih podataka prosječnih nominalnih plaća i cijena na malo u razdoblju 1988/1-1995/3 autori pokazuju da je red integracije za obje serije jednak. Na temelju kointegracijske jednadžbe, koja opisuje ravnotežu u dugom roku, u radu se između ostalog procjenjuje i parametar povezanosti varijabli plaća i cijena. Njegovom analizom zaključuje se da postoji utjecaj prosječnih nominalnih plaća na kretanje cijena u Republici Hrvatskoj. U uvodnom dijelu autori prezentiraju dva osnovna modela kojima je moguće analizirati utjecaj plaća na kretanje cijena. Zatim definiraju osnovne pojmove kointegracijske analize te ističu njezinu prednost nad regresijskom analizom izvornih vremenskih serija koje su u pravilu nestacionarne. Primjena regresijske analize je opravdana jedino ako se provodi nad stacionarnim serijama. Stacionarnost serija moguće je postići diferenciranjem serija, pa se u svezi s tim definira pojam integrirane i sezonski integrirane vremenske serije. Red integracije određuje se primjenom Dickey-Fullerovog (DF) i proširenog ADF testa. Kako promatrane serije ne sadrže sezonsku komponentu autori testiraju nesezonsku kointegraciju. Na temelju provedenih testova, polazeći od logaritamskih vrijednosti serija, zaključeno je da je red integracije za obje serije jednak 2 te je konstruiran adekvatan kointegracijski model.

nestacionarne serije; ADF test; kointegracija

Cointegration model for nominal wages and prices in the Republic of Croatia

nonstationary series; ADF test; cointegration