Povezanost profesionalnog stresa i edukacijskih rehabilitatora i provođenja specifičnog programa podučavanja u radu s djecom s poremećajem iz autističnog spektra (CROSBI ID 564000)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Župan Galić, Markica ; Frey Škrinjar, Jasmina
hrvatski
Povezanost profesionalnog stresa i edukacijskih rehabilitatora i provođenja specifičnog programa podučavanja u radu s djecom s poremećajem iz autističnog spektra
Iako se posljednjih dekada u svijetu posvećuje veća pozornost mentalnom zdravlju profesionalnim pomagačima kod nas je ovaj aspekt skrbi još uvijek zanemaren. Imajući na umu da se rad s osobama s većim teškoćama u razvoju odvija uglavnom u institucijama, neprirodnim, rigidnim i izoliranim sredinama te da su ishodi tog rada relativno slabo uočljivi a sam rad nedovoljno društveno gratificiran, skrb za profesionalno zadovoljstvo pomagača, njihovo mentalno zdravlje, u takvim institucijama trebala bi uključivati i prevenciju profesionalnog sagorijevanja. Brojna istraživanja tog fenomena potvrđuju pretpostavku o značajnom utjecaju organizacijskih čimbenika na nastanak profesionalnog stresa. U ovom radu prikazan je dio rezultata istraživanja koje je provedeno na uzorku od 12 edukacijskih rehabilitatora u Centru za autizam, Zagreb. Cilj cjelokupnog istraživanja bio je usporedba procjene vlastitog doživljaja stresa i sindroma profesionalnog sagorijevanja edukacijskih rehabilitatora u relaciji s korištenjem specifičnih edukacijsko-rehabilitacijskih programa za djecu s autizmom. Rehabilitatori su prošli dodatnu edukaciju o sustavnoj primjeni programa s vizualno okolinskom organizacijom podrške za podučavanje djece s autizmom (TEACCH), te su uz sustavnu superviziju stručnjaka s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta taj program provodili tijekom jedne nastavne godine. Za utvrđivanje razlika između uzoraka na svim skupovima varijabli primijenjena je metoda robusne diskriminacijske analize (Nikolić, 1991.). Analiza kvalitativnih i kvantitativnih promjena jednog uzorka ispitanika opisanih jednim skupom varijabli u dvije vremenske točke učinjena je primjenom programa PROM (Nikolić, 1997.). Rezultati dobiveni na pojedinim varijablama primijenjenog instrumenta u procjeni reakcije na profesionalni stres pokazali su statistički značajne promjene na kvalitativnoj i kvantitativnoj razini. Na osnovu takvih rezultata možemo reći da je primjena specifično strukturiranog programa u podučavanju učenika s autizmom imala statistički značajan utjecaj na promjenu u procjeni reakcije na profesionalni stres edukatora iz uzorka i to u smislu njihovog većeg zadovoljstva na poslu obzirom na višu razinu profesionalnog postignuća .
burnout sindrom; edukacijski rehabilitatori; djeca s poremećajem iz autističnog spektra.
nije evidentirano
engleski
Relation between professional stress in educators and implementation of specific educational program in working with children with autistic spectrum disorders
nije evidentirano
burnout syndrome; educators; children with autistic spectrum disorders.
nije evidentirano
Podaci o prilogu
333-340.
2010.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
8.kongres s međunarodnim sudjelovanjem Saveza defektologa Hrvatske UKLJUČIVANJE I PODRŠKA U ZAJEDNICI
predavanje
22.04.2010-24.04.2010
Varaždin, Hrvatska