Ekonomika investicijskih projekata (CROSBI ID 744368)

Autorska knjiga | udžbenik | domaća recenzija

• Obrazovni materijal (visoko obrazovanje )

Čulo, Ksenija Ekonomika investicijskih projekata. Osijek, 2010

Čulo, Ksenija

Ekonomika investicijskih projekata

Knjiga je namijenjena čitateljima kojima je ekonomika svojevrsno strano tijelo pa je sadržaj i opseg knjige prilagođen građevinarima i stručnjacima drugih struka. Pisana je kao ulaznica u ekonomsko područje koje treba poznavati kako bi se uspješno moglo raditi na pripremi i provedbi investicijskih projekata. Sve ono što je prezentirano u knjizi, pomoći će im da se tijekom svog studija ili radnog vijeka bolje snađu i razumiju sve ono što im se u njihovu radu na investicijskim projektima može ispriječiti kao ograničenje. U tom kontekstu, knjiga se bavi i okruženjem u kojem djeluje svaka, a posebice građevinska poslovna tvrtka koja svoje proizvodno- poslovne zadatke konkretizira preko investicijskih projekata, zatim interakcijom projekata s okolišem, a posebice povezanošću projekata s rizicima koje treba znati prepoznati, vrijednosno izraziti i njima upravljati. U uvodu se objašnjava namjena udžbenika i smješta žarište unutar širokog područja ekonomskih znanosti s naglaskom na uže područje, a to je ekonomika investicijskih projekata. Obrazlaže se planiranje te oblici i metode prevođenja planova u operativne aktivnosti usmjerene prema ostvarivanju planom postavljenih ciljeva. Kao okvir za to, koristi se prikladno definirana makro i mikro ekonomija, njezini zadatci i metode. U dugom poglavlju pod naslovom Investicijski projekti objašnjava se životni ciklus i vrste investicijskih projekata. Obrađuje se ciklus investicijskih projekta i smješta ih se na područje građevinarstva te prilagođava osobitostima tog gospodarskog segmenta. U okružju koje prema investicijskim projektima tvori građevinarstvo naglašava se potreba izrade investicijskih studija. U dijelu u kojem se obrađuju vrste investicijskih projekata, oni se primarno svrstavaju prema gospodarskim područjima na kojima se realiziraju. Posebna pozornost posvećena je projektima javno-privatnog partnerstva koji su se tek počeli provoditi u nas i, savim sigurno, imaju veliku budućnost. Uz definiranje tih projekata, navode se modeli, subjekti, njihovi međusobni odnosi i modaliteti te pojavni oblici rizika s kojima su ti odnosi povezani. Najvažnije poglavlje, koje je ujedno i najdetaljnije obrađeno, je poglavlje pod naslovom Opravdanost investicijskih projekata. Sustavno su obrađene financijske i ekonomske analize u okviru investicijskih studija. Slijedi teoretski i praktični prikaz pokazatelja učinkovitosti investicijskih projekata. Tu su nabrojane metode u širokom rasponu, od jednostavnih pa do najsloženijih i najčešće primjenjivanih, kao što su neto sadašnja vrijednost i interna stopa povrata. Uz to su objašnjene i druge suvremene metode kao na primjer SWOT i PEST analiza, kojima se može na jednostavan i svima razumljiv način analizirati neki investicijski projekt. Na kraju tog poglavlja prikazana je analiza osjetljivosti kao nezaobilazan dio svake investicijske studije. Sljedeće poglavlje bavi se financiranjem investicijskih projekata. Polazi se od izračuna potrebe financiranja, a zatim se prikazuju vrste kapitala i mogući izvori i načini financiranja investicijskih projekata. Posebno su obrađena jamstva i garancije bez kojih nije moguće provesti bilo koji investicijski projekt. Vrlo važno poglavlje Utjecaj projekta na okoliš, polazi od zahtjeva važeće hrvatske regulative i na sustavan način prikazuje proces procjene utjecaja investicijskog projekta na okoliš. Detaljno su obrađene metode analize troškova i koristi, najvažnijeg dijela svake studije utjecaja projekta na okoliš. Poglavlje pod naslovom Rizici u projektu, na jednostavan način približava čitatelju inače vrlo složeno i važno područje projektnih rizika. Osobito su dobro obrađeni financijski rizici, koji se u praksi često zanemaruju. Dat je sustavan prikaz procesa upravljanja rizicima, a posebno njihove analize. Knjiga završava poglavljem o troškovima projekta. Iako se troškovi, što je i razumljivo, „provlače“ kroz sve dijelove knjige, ovo poglavlje sustavno i pregledno objašnjava sve što bi čitatelj trebao znati o troškovima. Polazi se od načina korištenja resursa, a nastavno se definiraju pojam troška i vrste troškova. Analiziraju se bilance i kalkulacije - njihova svrha, načela i vrste. Zaključni dio ovog poglavlja posvećen je upravljanju troškovima općenito te posebno prikladnim metodama koje se koriste s tom svrhom.

Economy ; investment ; project

Economics of Investment Projects

Ekonomija ; ulaganje ; projekt