Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Aspekt stilskoga u Sedmom pjevanju Gundulićeva Osmana (CROSBI ID 165168)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Šundalić, Zlata Aspekt stilskoga u Sedmom pjevanju Gundulićeva Osmana // Studia Slavica Savariensia, 1-2 (1995), 23-38

Podaci o odgovornosti

Šundalić, Zlata

hrvatski

Aspekt stilskoga u Sedmom pjevanju Gundulićeva Osmana

U uvodnom se dijelu rada govori o baroku, koji s različitih metodoloških aspekata može biti shvaćen različito, i to kao duhovnopovijesna, periodizacijska ili stilistička kategorija. U novije se vrijeme u našoj znanosti o književnosti shvaća ili kao književno razdoblje (P. Pavličić) ili kao književni stil (Z.Kravar). U ovom je radu barok shvaćen kao stilska kategorija, jer je upravo stil kao širi nadnacionalan pojam obuhvaćao nakon godine 1600. uže nacionalne književne tvorevine. Književnost toga vremena traži uporište u retorici, a barokni se elementi pojavljuju u kombinaciji s različitim temama, dok se stil često nadređuje primarnim slojevima teksta (temi, kompoziciji). U drugom je dijelu rada pozornost usmjerena na interpretaciju stila Sedmog pjevanja Gundulićeva Osmana, jer se izrazitija zgusnuća stilizacije mogu pojaviti ne samo u seičentesknoj lirici, nego i u epskim i u dramskim tekstovima, i to na onim mjestima koja su funkcionalno slabije određena (proemije, opisne digresije u epu ili monolozi i zborske pjesme u drami). Sedmo pjevanje Gundulićeva epa prekida osnovnu radnju te funkcionira kao retardacija ; na taj način postaje pogodno za intenziviranje pjesničkog ornatusa. U središtu Sedmog pjevanja nalazi se lik Kazlar-age, koji Osmanu traži vjerenicu. Kazlar-agino traganje/putovanje podrazumijeva pravu sadašnjost, ali i česte reminiscencije na prošlo. Ispreplitanje sadašnjosti i prošlosti provedeno je kroz svih sedam formalno (grafički je istaknuto veliko početno slovo) i tematski zaokruženih manjih cjelina unutar Sedmog pjevanja. Početni stihovi navedenih sedam manjih cjelina Sedmog pjevanja obično se odnose na sadašnjost koja je opisana s vrlo malo pjesničkih figura ; ostali stihovi aktualiziraju prošlo, često koristeći tipične barokne figure (apostrofa, antiteza, metafora, metonimija, hijazam, polisindeton, paregmenon, poliptoton, sintaktički paralelizam, hiperbola, antimetabola). Analiza stila ovog pjevanja pokazuje da barokni tekst nije odrediv kategorijama mimetičke estetike, jer se u prvom planu nalazi oblikovanje iluzije prošloga. Iluzija prošloga ostvaruje se dosljedno kroz svih sedam manjih clina, jer prostor egzistentan u sadašnjosti aktualizira prošlo.

Ivan Gundulić; barok; Osman; barokna figura

nije evidentirano

engleski

The stylistic aspect in the seventh part of Gundulić's Osman

nije evidentirano

Ivan Gundulić; Baroque; Osman; Baroque figure

nije evidentirano

Podaci o izdanju

1-2

1995.

23-38

objavljeno

1216-0016

Povezanost rada

Filologija