Raspolaganje autorskim pravom na računalnom programu – materijalnopravni i kolizijskopravni aspekti (CROSBI ID 565182)

Prilog sa skupa u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Kunda, Ivana ; Matanovac-Vučković, Romana Raspolaganje autorskim pravom na računalnom programu – materijalnopravni i kolizijskopravni aspekti // Zbornik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci / Hlača, Nenad (ur.). 2010. str. 85-131

Kunda, Ivana ; Matanovac-Vučković, Romana

Raspolaganje autorskim pravom na računalnom programu – materijalnopravni i kolizijskopravni aspekti

Računalni program vrsta je autorskih djela koja je donijela određene posebnosti u poimanju stupnja originalnosti kao pretpostavke za stjecanje autorskopravne zaštite. Temeljem usklađivanja autorskopravnih zakonodavstva država članica Europske unije kontinentalnoeuropski koncept originalnosti značajno se približio anglosaksonskom konceptu originalnosti koji ne zahtjeva nužno kreativnost u stvaranju intelektualne tvorevine. Propisi europskog prava, ali i hrvatskog prava koje je s njim usklađeno, sadrže tek neka od pravila o imovinskopravnim raspolaganjima računalnim programima, dok se u preostalom dijelu primjenjuju odredbe zakona kojima se uređuju obvezni odnosi, razlikujući pravila koja se odnose na građanske, trgovačke i potrošačke ugovore. Konglomerat različitih pravila koja se odnose na imovinskopravna raspolaganja računalnim programom kao autorskim djelom često nije lako razdvojiti, no to je razdvajanje od odlučujuće važnosti, kako za pravilnu primjenu materijalnog prava, tako i za primjenu kolizijskih pravila kada je riječ o ugovorima s međunarodnim obilježjem. Kolizijskopravni pristup pitanjima raspolaganja autorskim pravom tijekom povijesti doživio je različite stadije, a danas se primarno upućuje na primjenu prava koje su ugovorne strane izdabrale, što je slučaj, ne samo u hrvatskom međunarodnom privatnom pravu, nego i u usporednim pravima uključujući i pravo EU. U nedostatku stranačkog izbora poveznica se uobičajeno, kao i kod drugih ugovornih odnosa, nadahnjuje doktrinom karakteristične činidbe, pri čemu postoje prijepori oko toga koja je činidba karakteristična. Kod određivanja mjerodavnog prava valja uočiti i problem razgraničenja dvovrsnih aspekata ugovora o raspolaganju autorskim pravom: čisti ugovorni aspekti te oni aspekti koji se odnose na samo pravo jer su ovi potonji izuzeti iz primjene ugovornog statuta uslijed djelovanja načela teritorijalnosti prava intelektualnog vlasništva. Također, posebna pozornost kod određivanja mjerodavnog prava za ugovore o raspolaganju autorskim pravom treba biti usmjerena na pravila koja se odnose na zaštitu potrošača.

autorsko pravo; računalni program; ugovor; međunarodno privatno pravo

Transactions concerning the Copyright in Computer Programs: Substantive and Conflict of Laws Aspects

copyright (author’s right); computer program; contract; private international law (conflict of laws)